Mercedes visar insidan på EQS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 mar 2021

Den 15:e april är det dags för världspremiären för Mercedes senaste elbil EQS. Modellen beskrivs ibland som en elektrisk S-Klass och då gäller det att inte spara på nya tekniska finesser. EQS ska därför bjuda på över 40 nya uppfinningar, enligt Mercedes.

Idag visas insidan upp och den största nyheten är den nya infotainmentskärmen ”MBUX Hyperscreen” som mäter hela 141 centimeter och sträcker sig nästan hela vägen mellan de båda A-stolparna.

Mercedes har redan tidigare visat skärmen, men nu får vi se hur den ser ut monterad i EQS.

Jätteskärmen utgörs i praktiken av tre skärmar. Framför föraren hittas den digitala instrumentering på en 12,3 tum stor skärm, i mitten en stor pekskämr på 17,7 tum och ytterligare en pekskärm framför passageraren som också den är på 12,3 tum. På var sin sida av de yttre kanterna hitas de för Mercedes typiska turbinformade utblåsen. Ytan under skärmen övergår i en stor, svävande mittkonsol.

Ytan på MBUX Hyperscreen ska bestå av ett speciellt framtaget glas som är extra hållfast och under det hittas tolv punkter med så kallad haptisk feedback för att ge en känsla av knapptryckning.

I övrigt är det ont om fysiska knappar i EQS, men den som vill ha mindre touchytor kan även välja en mer klassisk inredning utan Hyperscreen. Då hittas istället en stående skärm i mitten som påminner om den som sitter i S-Klass.

Utöver det kommer det även erbjudas en head-up display med augmented reality som lägger lager av bilder över verkligheten som föraren ser den. Storleken på head-up displayen ska motsvara en 77 tum stor skärm.

För att driva allting är EQS utrustad med 350 olika sensorer och under MBUX nya stora skärm sitter en dator med 24 Gigabyte RAM. Då det ändå är vissa funktioner som användaren oftast vill komma åt har infotainmentsystemet MBUX nu det som kallas ”Zero Layer”. Med det menar Mercedes att du inte behöver gå in i några menyer för att komma åt de de viktigaste funktionerna.

För den rätta körkänslan erbjuds olika ljud i kupén, både när du kliver in i bilen och under körning vilket ska ”väcka emotioner och inspirera”, enligt Mercedes. Körljuden ska anpassas efter gaspådrag, hastighet och bromsregenerering.

Men EQS ska även erbjuda avslappning. Modellen har bland annat fått en egen doft med namnet ”No. 6 Mood Linen”, en anspelning på Mercedes första elbil som visades 1906.

För att kunna ta en liten powernap hittas också avslappningsprogrammen som finns i S-Klasse. Det går bland annat att välja skogsglänta, havsbrus eller sommarregn som med passande ljud och ljussinställningar skapar den rätta stämningen för en tupplur.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!