MG lanserar elektrisk SUV och kombi i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 mar 2021

Flera kinesiska tillverkare av elbilar har eller är på väg att etablera sig i Europa. En som kommit längst är kinesiska MG, ett namn som kanske främst förknippas med klassiska brittiska sportvagnar.

Rättigheterna till namnet ägs idag av kinesiska SAIC som bland annat säljer den eldrivna SUV-modellen ZS EV på flera marknader. Modellen blev åttonde mest sålda bil i Norge förra året.

Ännu finns MG:s modeller inte i Sverige, men kanske kan det snart komma att ändras. Nu meddelar MG att de ska lansera två nya elmodeller ”på den europeiska marknaden” senare i år.

Marvel R Electric beskrivs som en SUV i C-segmentet och hamnar alltså i samma storleksklass som bland annat Volkswagen ID.4.

Bilen kommer med fyrhjulsdrift, tre motorer och 288 hk som ska göra det möjligt att komma från 0 till 100 på 4,9 sekunder.

Även en version med bakhjulsdrift och två motorer ska också erbjudas, som då även får plats för en frunk på 150 liter. Bagageutrymmet blir samma i båda versioner och rymmer 357 liter, alltså betydligt mindre än de möjliga konkurrenterna ID.4 och Skoda Enyaq som rymmer 543 respektive 585 liter.

MG utlovar en räckvidd på över 40 mil enligt WLTP och batteriet ska kunna snabbladdas till 80 procent på en halvtimme, men det nämns inget om vilken effekt som avses eller batteriets storlek.

Marvel R Electric kan även användas för att driva andra elektriska prylar och den går att få med dragkrok som får dra 750 kilo.

Bakom ratten hittas en skärn på 12,3 tum för digital instrumentering och mellan stolarna en stående pekkärm på 19,4 tum med vad som ser ut att vara touchytor och ett vred nedanför. I övrigt verkar Marvel R Electric bjuda på en traditionell cockpit.

Den andra modellen – MG5 Electric – har ett något enklare tekniskt utförande. Men istället är den i ett segment som kanske framförallt europeiska kunder länge efterfrågat och MG beskriver den som ”världens första elektriska kombi” .

MG5 Electric har endast en elmotor på 184 hk, men räckvidden anges också för den modellen till 40 mil enligt WLTP.

Inte heller här får vi veta storleken på batteripaketet, som endast beskrivs som ”det kraftfulla litiumjonbatteriet” som också det ska kunna snabbladda till 80 procent på 30 minuter.

Maxvikten på släpet är 500 kilo och det går även att ha en takbox på upp till 75 kilo.

Med en längd på 4,54 meter är den omkring tio centimeter kortare än Marvel R Electric, men med ett bagageutrymme på 578 liter lastar den betydligt mer.

Enligt MG:s europeiske vd Matt Lei ska båda modeller vara utvecklade för kraven hos kräsna europeiska bilister. Det innebär bland annat att de ska ha ”attraktiv räckvidd, snabb laddningskapacitet, avancerade säkerhetsfunktioner och smart prissättning”, enligt ett pressmeddelande från MG.

Marvel R ska börja säljas i Europa redan i maj i år och ska sen följas av MG5 Electric i oktober.

Om och när även Sveriges innefattas av deras europeiska planer och eventuella svenska priser finns inte ännu.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: