Milstolpe för VW – så många ID-bilar har levererats

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 aug 2025

Volkswagens ID.3 var 2020 först ut på den nya elbilsplattformen MEB och starten för den tyska tillverkarens satsning på elbilar. En start som gick allt annat än som planerat, och ID.3 drogs med en hel del mjukvaruproblem i början. Genom en rad uppdateringar samt flera nya modeller inom den eldrivna ID-familjen har Volkswagen fått både ordning och volym på sina elbilar.

Och nu meddelas en ny milstolpe när Volkswagen sedan starten med ID.3 har levererat 1,5 miljoner bilar ur ID-familjen. Jubileumsbilen levererades i fredags och var en ID.7 Tourer som gick till en kund i Tyskland. Volkswagen ID.7 har blivit en framgång på den svenska marknaden och beskrivs av tillverkaren som ett ”draglok” för att Volkswagen var Sveriges största märke på elbilar under årets första sex månader.

– 1,5 miljoner levererade ID-modeller – det visar tydligt att Volkswagen är en förgångare inom elektromobilitet. Det bekräftar att vi har rätt fordon i vårt sortiment för våra kunder. Vi är på rätt väg som företag, kommenterar Volkswagens säljchef Martin Sander saken.

Efter ID.3 följde Volkswagen upp med större modeller som ID.4 och ID.5, minibussen ID. Buzz samt nämnda ID.7 som finns som halvkombi eller med kombikaross, ID.7 Tourer. Enligt siffror från Mobility Sweden var ID.7/ID.7 Tourer Sveriges mest registrerade elbil fram till sista juli i år med 4.986 exemplar. Mobility Sweden registrerar de båda versionerna som en enskild modell, men majoriteten av dem är enligt uppgift till Elbilen kombiversionen ID.7 Tourer.

Efter de större modellerna är nu två mindre på gång. Nästa år börjar serieversionen av ID.2all att säljas. Med en längd på 4,05 meter beskrivs den som en modell med yttermått som en Polo men insida som hos en Golf och ska få ett pris från 25 000 euro, eller 280 000 kronor. Den följs 2027 upp av en ännu mindre modell som visats som konceptet ID. Every1 och lovas få ett pris i alla fall i Tyskland från 20 000 euro, omkring 220 000 kronor.