Milstolpe – nu byggs fabrik för masstillverkning av solid state
Carl Undéhn
26 nov 2024
Nyheterna om solid state-batterier duggar allt tätare nu. Kanske är vi på väg att se ett genombritt för tekniken med batterier som använder en fast i stället för flytande elektrolyt. Något som gör dem säkrare än dagens batterier och dessutom med högre energidensitet och snabbare laddning.
Från Kina kommer nu nyheten att biltillverkaren Chery meddelar att de håller på att etablera världens första masstillverkning av solid state-batterier. I samarbete med partners från Japan, Thailand samt den kinesiska batteritillverkaren Notion Hi-Tech bygger Chery nu en 100.000 kvadratmeter stor anläggning för tillverkning av solid state-batterier i staden Wuhu. Årskapaciteten uppges vara planerad till 1,25 GWh, vilket är en låg siffra jämfört med andra batterifabriker. Som jämförelse är planen att Northvolts fabrik i Skellefteå ska ha en årskapacitet på 60 Gwh och batterifabriken som Volkswagen bygger i tyska Salzgitter är upplagd för 40 GWh.
Men för solid state-batteries som ingen hittills har lyckats masstillverka vore en årskapacitet på 1,25 GWh ändå ett stort genombrott. Den första generationen av solid state-batterierna som ska tillverkas där kommer ha en energidensitet på 280 Wh/kg. Senare generationer är planerade att ha en nästan dubbelt så hög energidensitet på 500 Wh/kg och de ska vara i produktion senast år 2027.
Trots att både biltillverkare och bateriutvecklare sedan lång tid kämpar med att lyckas med solid state-batterier uppger Chery att deras batterier med fast elektrolyt blir både enklare och billigare att tillverka jämfört med dagens batterier. Det genom att det krävs färre steg vid tillverkningen samt mindre energi, enligt Chery.
Biltillverkaren, som bland annat har märket Omoda vars elsuv E5 vi provkörde tidigare i år, har redan visat upp en konceptbil med solid state-batteri och en räckvidd på 150 mil.