Mindre elbilar, nystart för Audi och pickup – självsäkert VW inleder IAA

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2025

Bilmässan IAA drar igång i veckan som kommer. Men biltillverkarna tjuvstartar med sina premiärer redan innan. I fredags var det BMW som drog av skynket på nya iX3 (läs mer om våra intryck av den här) och idag söndag är det Volkswagenkoncernen som presenterar vad de visar upp under IAA.

Och det var ett självsäkert Volkswagen vi fick se. Efter de senaste årens kriser med nedskärningar och sparpaket har den tyska biljätten, där märken som Audi, Cupra, Porsche och Skoda ingår, vill koncernen nu meddela att de är långt ifrån uträknade.

Oliver Blume är chef för både Volkswagenkoncernen och Porsche.

– Med IAA här i Tyskland har vi hemmamatch. Och när man spelar hemmamatch ska man vinna, inledde koncernchefen Oliver Blume eventet och påpekade att Volkswagenkoncernen med en marknadsandel på 28 procent nu är störst på elbilar i Europa.

Krasst sett är det nog snarare BMW som har hemmamatch då IAA sedan 2021 flyttat från Frankfurt till München. Men ok, Volkswagen är på hemmaplan vad gäller land och enligt Oliver Blume får vi se frukten av strategiska beslut som tagits för flera år sedan.

Volkswagen ID. Polo

Stort fokus låg på de så kallade Core-märkena, som innefattar Seat/Cupra, Skoda och Volkswagen. Tillsammans är de på väg att lansera fyra nya, mindre elbilar i vad som kallas Electric Urban Car Family. Tre av dem – ID. Polo (tidigare ID.2all), Cupra Raval och Skoda Epiq – känner vi till sedan tidigare och kommer alla börja säljas under nästa år med ett pris från 25.000 euro, omkring 280.000 kronor. De tre får nu sällskap av kompaktsuven ID. Cross (läs mer om den här) som än så länge endast visas som koncept.

Skodas chef Klaus Zellmer med Skoda Epiq.

ID. Polo och Cupra Raval visades ännu med maskering. Skoda Epiq fick vi däremot se i sin helhet, och Skodas bidrag till de mindre elbilarna skiljer sig en del utseendemässigt genom att se lite mer högbyggd ut och vara mer av en liten suv.

– Den ser ut så för att den ska se ut som en Skoda. Tack vare plattformen är den också väldigt rymlig på insidan och har ett bagage på 450 liter, säger Skoda-chefen Klaus Zellmer till Elbilen.

Om det även finns en frunk vill han inte riktigt svara på.
– Vi har något lite speciellt där på gång, säger han.

Räckvidden är omkring 45 mil, och detsamma gäller för ID. Polo och Cupra Raval. Båda två är viktiga modeller för tillverkarna som inte gör någon hemlighet av att de räknar med att sälja stora volymer av dem. ID. Polo kommer också i en GTI-version, som ska lanseras kort efter vanliga ID. Polo nästa år.

Cupra Raval

Från Cupra kommer löftet om att deras Raval kommer bjuda på en sportig körupplevelse genom ett sänkt chassi, finjusterad fjädring och exakt styrning. Och Volkswagen har också lovat att versionen som faktiskt kommer kosta från 25.000 euro också den kommer att börja säljas kort efter lanseringen av ID. Polo. Men räkna alltså med ett högre pris från början.

Audi Concept C

Audi har nyligen presenterat sitt Concept C, en bil som har tydliga likheter med Audi TT i sin kaross. Den är också början på vad som ser ut att vara en nystart för hela märket, som har kämpat med sjunkande försäljning den senaste tiden. Enligt Audichefen Gernot Döllner kommer vi snart få se serieversionen av den eldrivna, tvåsitsiga sportbilen med öppningsbart tak men ingen bakruta.

Audi Concept C

Porsche är på väg att lansera en eldriven Cayenne, som väntas ha premiär i höst och som har visats med maskering. Den blir också först ut från märket med att erbjuda trådlös laddning, något vi som enda svenska tidning har testat och ni kan läsa mer om här. Någon Cayenne bjöd Porsche däremot inte på under eventet. I stället en Porsche 911 Turbo S, med bensinmotor och dubbla elektriska turboladdare.

Även Scout, det amerikanska märket som Volkswagen äger namnrättigheterna till och nu nysatsar på, fanns på plats. Chefen Scott Keogh menade att bilarna de är på väg att lansera är precis vad amerikaner frågar efter nu. Stora, praktiska bilar med gott om fysiska reglage.
– Vi amerikaner vet hur man använder ett dörrhandtag och tänder en lampa, sa han från scenen innan ett exemplar av märkets kommande pickup Terra. Då i versionen Harvester som kommer med en räckviddsförlängare i form av en bensinmotor.

Scott Keogh, chef för Scout, menar att deras pickup kan komma till Sverige och Europa.

– Det kommer även en helt eldriven version, men vi räknar med att den med räckviddsförlängare kommer stå för 85 procent av försäljningen, säger Scott Keogh till Elbilen.

Lansering är planerad till slutet av 2027, och då först på den nordamerikanska marknaden.
– Men i fas två tittar vi på andra länder. I första hand Australien och Mellanöstern, men även marknader som Sverige är intressant, säger han.