Missa inte det här på eCarExpo!
Carl Undéhn
3 feb 2024
Elbilsmässan eCarExpo i Friends Arena är i gång, igårfredag var det dags för branschdagar. Vi på Elbilen var naturligtvis på plats bland alla nyheter på mässgolvet. Till exempel Polestar 4, som firade Europapremiär med vd:n Thomas Ingenlath och designchefen Maximilian Missoni på plats för att presentera märkets senaste modell.
För att ta tempen på hur viktig Polestar 4 är passade vi på att ta ett snack med produktchefen Ola Aldensjö, som ni snart kan läsa en intervju med här på webben. Och innan det bjuder eCarExpo under hela helgen på rad spännande nyheter. Här ett axplock av våra favoriter!
Polestar 4 ska bli märkets nya storsäljare
Bland alla nyheter på eCarExpo är Europapremiären av Polestar 4 helt klart en av de största. Märkets senaste modell är en stilig coupesuv, enigt Polestar ett resultat av att det är så en elsuv ser ut när den designas som elbil från grunden. Det betyder optimering av karossen för bättre aerodynamik – till exempel en skippad bakruta. För det finns i stället en kamera som visar vad den ser på den digitala backspegeln.
På insidan andas det Polestar, alltså avskalat och ljust. Klädslen på stolarna är i ett nytt återvunnet material och på den liggande pekskärmen i mitten hittas som tidigare Googles operativsystem. I baksätet sitter man lågt, men det är gott om plats för benen. Den som oroat sig för en grottliknande känsla i baksätet utan bakruta behöver inte oroa sig. Ett stort panoramaglastak som sträcker sig hela vägen bakom huvudet på baksätespassagerarna är standard. Något som nog var ett nödvändigt beslut.
Priset börjar på 700.000 kronor för den bakhjulsdrivna versionen med 272 hästkrafter. Utöver det finns Polestar 4 med fyrhjulsdrift från 760.000 kronor och 544 hästkrafter. Med det gör den 0-100 km/h på 3,8 sekunder och är därmed märkets snabbaste bil hittills.
Ioniq 5 N – en praktisk leksak
När Hyundai för första gången sätter sitt N-emblem på en elbil blir resultatet Ioniq 5 N. En ”everyday sportscar”, enligt Hyundai, som trycker på att den kommer med alla de praktiska fördelarna hos Ioniq 5. Och en hel del annat.
För i förarsätet hos Ioniq 5 N blir det tydligt att det här är en leksak på hjul. Det betyder audiovisuella effekter som syntetiska motorljud, ryckningar från simulerad växling och många men enkla tillgängliga inställningar för att optimera körning på bana.
Redan på mässgolvet är Ioniq 5 N en upplevelse. Och med 609 hästkrafter som tillfälligt kan höjas till 650 hästkrafter med ”N Grin Boost” (naturligtvis tillgängligt genom en röd knapp på ratten) är det en bil som bara måste upplevas på vägen.
Emeya – Nordenpremiär för nästa elbil från Lotus
Efter sin ”hyper-SUV” Eletre väljer Lotus med nästa elbil Emeya att ta fram en GT-vagn. Naturligtvis på Lotusspråk döpt till ”Hyper-GT”. Formspråket känns igen med kommer här i ett lägre byggt paket som borde ge längre räckvidd än Eletre som tar sig upp till 60 mil.
Någon officiell räckviddssiffra har ännu inte meddelats. Däremot att de dubbla elmotorer tillsammans ger Emeya 905 hästkrafter och ett vridmoment på 986 Nm. Tillräckligt för att kunna göra 0-100 km/h på 2,8 sekunder.
Priset? Ännu oklart.
Cadillac Lyriq gör sig bättre i verkligheten än på bild
När såg du senast en ny Cadillac i Sverige? Med Lyriq, märkets första eldrivna modell, är klassiska Cadillac tillbaka i Europa och Sverige är en av lanseringsmarknaderna. På eCarExpo går det att både kolla in och provköra bilen, som onekligen är född i USA men enligt märkets representanter på plats har fått en europeisk touch.
– Det är en Cadillac så naturligtvis är den bekväm, men anpassad för europeiska kunder. I USA är fjädringen en annan, mjukare. Här föredrar kunderna lite hårdare fjädring och en mer dynamisk upplevelse, men det är fortfarande en Cadillac, säger Pere Brugal som är kommersiell chef för General Motors återtåg i Europa i form av elbilar från Cadillac.
Efter vintertester i både amerikanska Michigan och kylslagna Kanada är han också övertygade om att de har en produkt som ska klara svenskt vinterväder.
– Lyriq kommer känna sig som hemma i Sverige. Den har värmepump och ett egenutvecklat värmesystem med elva patent som förbättrar bilens prestanda vid kallt väder, säger Pere Brugal.
En överraskning är hur slank den fem meter långa Lyriq ser ut i verkligheten. Bilen upplevs mer som en lite upphöjd kombi än en suv. Som den Cadillac den är tar Lyriq naturligtvis plats. Den tydliga fronten och bredden på 2,21 meter (med speglar) gör att ingen nog kommer missa den på vägen.
Sommaren kan komma – men först nästa år
Att eldrift och cab är en perfekt kombination vet ju alla. Inga avgaser, inget störande ljud utan enbart ett direkt vridmoment och möjligheten att insupa naturen. Ändå är just öppna eldrivna modeller i princip obefintliga. Inför sitt 100-årsjubileet vill MG ändra på den saken med sin läckra Cyberster, en eldriven öppen roadster som firar Sverigepremiär på eCarExpo.
Proportionerna är närmast perfekta. Ja, det är verkligen en kliché av hur en öppen, tvåsitsig sportbil ska och bör se ut. Ok, inredning skulle kunna få komma i lite bättre bearbetning och material. Men spelar det så stor roll hur hårda skarvarna är mellan skärmarna bakom ratten när vinden blåser i håret? Dessutom, enligt MG kommer priset ”inte bli någon käftsmäll” då märket – som idag ägs av kinesiska SAIC – vill erbjuda ”kostnadseffektiva” bilar.
Mot slutet av sommaren kan vi räkna med att få veta pris och vilka versioner av MG Cyberster som kommer till den svenska marknaden. I Kina erbjuds den med bakhjulsdrift och 340 hästkrafter eller fyrhjulsdrift med två elmotorer som tillsammans ger den 544 hästkrafter. Den senare varianten ska klara 0–100 km/h på omkring 3 sekunder. Batteriet är på 77 kWh som ska ge en räckvidd på knappt 60 mil. I alla fall enligt den förlåtande kinesiska körcykeln.
Svenska leveranser är sedan planerade att dra i gång till våren. Lagom till att frosten smälter.