Motorkraft kompenserar vikt – här är Alpine A390

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 maj 2025

Med en rad nya, eldrivna modeller vill Renaults orestandamärke Alpine locka nya och yngre kunder. Märkets första elbil var A290 (läs vår provkörning här) som baserades på Renault 5, men blivit bredare och fått en starkare motor från Megane. Att den skulle följas upp av den större prestandasuven A390 har varit klart en tid och nu får vi se den produktionsklara versionen av modellen och veta fler detaljer kring tekniken.

Alpine A390 är ett tydligt avsked från märkets tidigare filosofi kring lätta sportbilar som inte kräver så mycket motorkraft för att vara roliga på vägen. Bilen mäter 4,61 meter, väger in på 2,1 ton och kommer med tre elmotorer, två av dem på bakaxeln vilket ger bilen så kallad torque vectoring vilket gör det möjligast styra kraft och vridmoment på de enskilda bakhjulen för att göra bilen smidigare vid kurvtagning. Enligt Alpine ska A390 trots vikten därför kännas lika snabb och smidiga som märkets bensindrivna modell A110, som med en vikt på 1,1 ton väger nästan hälften av den nya elsuven. Som Alpine för övrigt väljer att kalla ”Sport Fastback”

Alpine A390 kommer erbjudas i två versioner. A390 GT har en effekt på 294 kW (400 hästkrafter) och har en toppfart på 200 km/h. Toppversionen heter A390 GTS, har en högre effekt på 346 kW (470 hästkrafter) och en toppfart på 220 km/h. Vridmomentet anges till 808 Nm hos båda versioner och A390 GTS gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder, Apine A390 GT klarar det på 4,8 sekunder.

Båda versioner har samma batteri på 89 kWh och räckvidden är upp till 55 mil med 20-tumsfälgar, och 52 mil med fälgar på 21 tum. Batteriet kan laddas med 190 kW, men det nämns inte hur lång tid det tar att ladda från 10 till 80 procent. Ombordladdaren är på 11 kW som standard, men 22 kW finns som tillval. Battericellerna kommer från den franska tillverkaren Verkor, som också monterar batteripaketet, och är exklusivt framtagna för Alpine som alltså kan stoltsera med en fransk drivlina då även motorn tillverkas i landet.
Batteriet ska ha fått ett nyutvecklat kylsystem och NMC-celler med här andel nickel som både ökar energitätheten och garanterar att batteriet ska kunna ge tillräckligt med kräm till de tre elmotorerna för upprepade accelerationer. Även när batteriets laddnivå (SoC) är på 30 procent ska det gå att använda drivlinans fulla kraft.

På insidan går det att få lädersäten med massagefunktion. Upplägget med skärmar påminner om det hos Renault Megan och även här är det Google som står för grunden till infotainmentsystem med mjukvarujättens karta och röstassistent inbyggt. För ökad körkänsla ska det också finnas ett digitalt motorljud som kommer ur de 13 högtalarna och ljudsystemet kommer från – så klart – franska Devialet. Några priser har ännu inte meddelats, men de lär komma de närmsta månaderna för Alpine börjar ta emot beställningar under fjärde kvartalet i år.

Annons: