Namn i stället för siffror: VW ID.2 blir ID.Polo – GTI bekräftad

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 sep 2025

Golf, Polo, Tiguan och T-Cross är inte bara namn på olika modeller från Volkswagen utan också starka varumärken. Att det är något som den tyska tillverkaren inte vill göra sig av med i framtiden har de varit tydliga med. Även att märkets bilar återigen ”ska se ut som Volkswagen” och med det gå från de rundade former som dagens ID-modeller har.

Därför lanserar Volkswagen nu en ny – eller kanske nygammal? – strategi för att namnge kommande modeller. Först ut är den mindre eldrivna modell som har visats som ID.2all. När den nästa år börjar säljas blir det under namnet ID.Polo.

– Våra modellnamn är fast förankrade i människors medvetande. De står för ett starkt varumärke och förkroppsligar egenskaper som kvalitet, tidlös design och teknik för alla. Därför kommer vi att föra våra välkända namn vidare in i framtiden. ID. Polo är bara början, säger Thomas Schäfer som är märkeschef för Volkswagen.

Genom att fortsätta använda de redan etablerade namnen vill Volkswagen föra samman världarna av elbilar och förbränningsmotorbilar och göra det enklare för kunder att förstå vad det handlar om för modeller. Vilka de övriga namnen är som kommer att börja användas av eldrivna modeller avslöjas inte. Att Volkswagen jobbar på en eldriven Golf är däremot känt sedan tidigare och nu bekräftas också att vi under mässan IAA får se ett koncept på en eldriven motsvarighet till T-Cross. Den kommer lanseras i serieversion i slutet av nästa år med namnet ID.Cross (namnet ID.T-Cross ansågs alltså för komplicerat).

Vad som också bekräftas är att studien ID.GTI som visades upp 2023 blir verklighet. Då som ID. Polo GTI som också den ska lanseras under nästa år. Det blir den första eldrivna modellen med GTI-beteckning och med eldrift har Volkswagen sagt att den blir överlägsen de tidigare GTI-versionerna. Då tack vare att eldriften gör det möjligt att mer exakt styra motorns kraftöverföring. Hos studien används det ör att kunna välja mellan olika ”GTI-karaktärer”. Bland annat går det att välja mellan simuleringar av körkänslan, inklusive växlingssteg, hos flera olika generationer av Golf GTI. Om det även är något som kommer i serieversionen ID. Polo GTI återstår att se.

Med det kommer Volkswagen under nästa år lansera tre mindre eldrivna modeller. Något som enligt Volkswagen kommer ”göra eldrift mer tillgängligt för fler människor än någonsin tidigare”. ID.2all, som nu alltså blir ID.Polo, ska enligt Volkswagen få en prislapp som börjar på 25.000 euro, omkring 280.000 kronor. För ID.Cross har det inte nämnts något pris, men det spekuleras kring att det börjar på 30.000 euro, eller 330.000 kronor. Som en prestandabil borde ID. Polo GTI få ett något högre pris, men inte heller där har det kommunicerats något.