Nästan var tredje såld elbil i Kina är en Tesla

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 apr 2021

Antalet kinesiska tillverkare av elbilar känns ibland närmast oöversiktligt och fler är på väg. Nyligen meddelade elektroniktillverkaren Xiaomi att de ger sin in i elbilsracet och Volvos ägare Geely har skapat det nya elbilsmärket Zeekr.

Andra mindre väntade aktörer som nätjätten Alibaba samarbetar också med statliga SAIC kring en elbil.

Idag kinesiska MG börjar snart säljas i Sverige, Aiways finns i Europa och upphajpade Nio sägs stå i startgroparna för en europeisk lansering i år.

Men trots en uppsjö av inhemska elbilstillverkare visar försäljningssiffror på hård konkurrens utifrån. Första kvartalet 2021 såldes 226 000 elbilar i Kina varav drygt 69 000 var Teslas Model 3 och Model Y.

Därmed stod Tesla för nära en tredjedel av den totala försäljningen. Enbart i mars såldes 35 478 Model 3 och Model Y i Kina.

Att konkurrensen kommer utifrån är heller inte helt sant. Bilarna Tesla säljer i där är ”MIC”, alltså Made in China. Det är också en förklaring till framgången. Fabriken Gigafactory Shanghai har fått igång produktionen på allvar av Model 3 och Model Y och kan sälja de inhemskt producerade modellerna till ett konkurrenskraftigt pris utan påslag av importtullar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!