NEVS hemliga projekt – superelbil med teknik före sin tid
Carl Undéhn
27 apr 2023
Det blev varken några egna elbilar från NEVS eller någon tillverkning av den tyska solcellsbilen Sion i deras lokaler. I mars kom beskedet att 320 av NEVS 340 anställda blir av med jobbet när den kinesiska ägaren Evergrande ska spara pengar.
Häromveckan stod det klart att Polestar flyttar in i delar av NEVS – och tidigare Saabs – lokalerna i Trollhättan. Tanken är att där utveckla och testa teknik för de kommande modellerna Polestar 5 och Polestar 6.
Nu står det också klart att NEVS vid sidan av arbetet med att utveckla självkörande robottaxis i hemlighet även utvecklade en elbil 2019. Reklambyrån Pint dokumenterade arbetet och har nu släppt både bilder och filmer om bilen som döptes till NEVS Emily GT.
Med den experimenterade NEVS med tekniken om att driva en elbil med en elmotor vid varje hjul. Samma teknik användes av den nu nedlagda solcellsbilen Lightyear 0, samt kan komma i den eldrivna versionen av Mercedes G-klass.
350 ingenjörer ska ha arbetat med projektet som färdigställdes på endast 10 månader. Om formerna känns igen från Saab 9-5 NG kan det bero på att Emily GT designades av samma person, Simon Padian.
Auto Motor & Sport har provkört bilen och uppger att den har imponerande räckvidd och prestanda. Topphastigheten anges till 250 km/h, 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och räckvidden anges till 100 mil. Hur NEVS lyckats ge den så lång räckvidd är oklart.
Trots den avancerade tekniken är det högst otroligt att Emily GT någonsin kommer i produktion.
Nedan går det att se videon från reklambyrån Pint, där bland annat Christian von Koenigsegg från svenska superbilstillverkaren Koenigsegg är med och provkör bilen.