Nio bygger station för batteribyte i Varberg
Carl Undéhn
5 okt 2022
Nio meddelar att deras första Power Swap Station, alltså en station där du byter till ett fulladdat batteri i stället för att ladda, nu är på gång i Sverige. Stationen hamnar vid Varberg och blir tillsammans med de två stationer som redan finns i Norge en del av det planerade nätverket.
I ett första steg ser det alltså ut att växa fram från Oslo och söderut utmed E6 på den svenska västkusten.
Nio har tidigare sagt att de planerar öppna nio stycken Battery Swap Station i Sverige redan i år. Var de andra hamnar nämns inte i dagsläget. Men fler är på gång under 2022 och de ska enligt Kajsa Ivansson-Sognefur, Head of Power på NIO Sverige, hamna ”var våra användare efterfrågar dem”.
– En av de största fördelarna med att ha en NIO är att enkelt och helt automatiskt kunna byta batteri – därför börjar vi redan nu att bygga den första av flera kommande Power Swap Stations, säger Kajsa Ivansson-Sognefur.
Stationen rymmer 12 batterier som enligt Nio laddas skonsamt för att förlänga deras livslängd. Att få in ett fulladdat batteri i bilen tar fem minuter och stationen kan göra 12 byten i timmen.
Vad det kostar eller hur många byten i månaden som ingår för den som hyr sitt batteri genom tjänsten ”Battery as a Service” (BaaS) nämns inte.
Nio nämner också möjigheten att snabbladda hos deras egna nätverk. Sedan 2018 har Nio ett egna snabbladdare i Kina. Tidigare i år presenterades en ny laddstolpe där det går att ladda med en effekt på 500 kW.
Om och när Nio även börjar bygga egna laddstationer i Sverige, vilken effekt de kommer ha och om även andra märken då kan ladda där är ännu oklart.
Norge blev förra året det första landet utanför Kina där Nio började säljas. Under hösten kommer märket lanseras i Sverige och ytterligare europeiska länder. Den första modellen från Nio att lanseras i här blir sedanen ET7. På fredag hålls ett event inför satstningen på Europa då vi förhoppningsvis får veta de svenska priserna för ET7.