Nio förbereder inför starten i Sverige – problem med tillverkning i Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 nov 2022

Nio står precision startgroparna inför sin lansering här i och på ytterligare europeiska marknader.

I mitten av november ska leveranserna av den första modellen, sedanen ET7 (läs vår provkörning här), komma igång. 

Nio sticker ut med sina stationer där det går att byta till ett fulladdat batteriet. Den första ska öppna den 17:e november i Varberg. 

Nästa steg i Nios lanseringh här blir öppnandet av ett Nio Space i Täby Centrum i början av december. Det beskrivs som en mindre version av mötesplatsen Nio House, som redan finns i Oslo och Berlin. 

Nästa år ska även Stockholm få ett Nio House, men var det hamnar har ännu inte meddelats.

Vid lanseringen hette det att Nios bilar endast skulle erbjudas genom prenumeration. Den som betalar mer kan också avsluta prenumeration med en månads uppsägningstid. 

Nio ET7

Men planerna på att inte göra det möjligt att köpa bilarna mötte kritik från potentiella kunder. Häromveckan meddelade Nio att de förutom prenumeration även kommer erbjuda köp av sina modeller. 

Pris och detaljer kring om batteri ingår eller ska hyras månadsvis genom tjänsten ”Battery as a Service” ska meddelas den 21:a november. 

Hur många som tecknat upp sig på en prenumeration hittills i Sverige finns det inga siffror på. 

Hemma i Kina har Nio hittills i år levererat 92 493 bilar till kund. I oktober levererades över 10 059 bilar. Det är ökning med 174 procent jämfört med samma månad förra året – men en minskning mot september då Nio levererade 10 878 bilar. 

Station för batteribyte

Från Kina rapporteras nu att det uppstått förseningar av både produktionen och leveranser den senaste tiden.  

Orsaken är Kinas strikta coronapolitik som lett till nedstängningar av fabriker. 

Precis som tidigare i år vid Teslas fabrik i Shanghai försökte också Nio komma runt restriktioner och nedstängningar genom att inför ett ”closed loop”-system vid fabriken. 

Något som i praktiken innebär att de som jobbar där även bor och äter i fabriken. 

Brist på komponenter gjorde ändå att Nio tillverkat 7 000 bilar färre än planerat i oktober, rapporterar bland annat branschtidningen Automotive News

Enigt Nio i Sverige är det däremot inget som ska påverka leveransen av bilar här. Rapporterna från Kina har också handlat om den mindre sedanen ET5, som kommer till Sverige i mars nästa år.

Innan dess ska elsuven EL7 komma i början av nästa år och först ut nu i november är alltså toppmodellen ET7.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: