NIO har vintertestat ET7 under sommaren

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 aug 2021

Ja, du läste rätt i rubriken. När vi andra har passat på att njuta av årets varma månader har kinesiska NIO rest till Nya Zeeland för att testa sin ET7 i snöiga förhållanden.

I januari i år visade NIO upp sin kommande flaggskeppsmodell ET7, en fyrhjulsdriven sedan med 650 hästkrafter, en räckvidd på upp till 100 mil och fulladdad med teknik som självkörning och uppkoppling. Bilen är tänkt att lanseras i början på nästa år. För att lyckas med tidsplanen måste Nio hinna testa den i olika förhållanden.

Många biltillverkare reser till norra Sverige för att vintertesta sina bilar, men under sommaren lämpar sig det södra halvklotet bättre för det. Under juli genomförde Nio sitt vintertest vid Southern Hemisphere Proving Grounds på Nya Zeeland där det finns 37 olika banor för test på snö och is.

Hur det gick meddelas inte, endast att det genomförts tester av bland annat ABS-bromsarna, antispinnystemet och antisladdsystemet.

Inte heller framgår det hur de kalla temperaturerna påverkade bilens i alla fall på pappret imponerande räckviddssiffror.

Istället bjuds vi på en kort film där ET7 sladdar runt på snö.

ET7 ska erbjudas med tre olika batteripaket där det minsta på 70 kWh ska ge en räckvidd på 50 mil. Utöver det erbjuds även ett batteri på 100 kWh för 70 mils räckvidd samt ett på hela 150 kWh som ska ge upp till 100 mils räckvidd. Siffrorna är däremot enligt den kinesiska körcykeln som brukar ge bättre räckviddssiffror än WLTP.

Som första land utanför Kina börjar NIO sälja sina bilar i Norge. I september ska elsuven ES8 med plats för upp till sju personer och en räckvidd på 50 mil börja säljas där.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!