Nio: ”Långt före konkurrenterna med produkter och tjänster”
Carl Undéhn
4 okt 2022
Inför lanseringen av sedanen ET7 i Sverige och flera andra europeiska länder arrangerar Nio ett event i Berlin som även sänds online på fredag. Med det kommer också tillverkarens stationer för batteribyten hit. För det har Nio öppnat en fabrik i Ungern som redan börjat leverera stationer till Tyskland.
Ännu är det oklart var den första hamnar i Sverige. Men enligt tidigare uppgifter var tanken att sätta upp nio stationer innan årets slut.
I en intervju med Financial Times säger Nios grundare William Li att planerna för Europa har stött på en del patrull.
– För närvarande är vi försenade med installationen av stationerna för batteribyten. Det finns flera orsaker till detta, och elkostnaderna är en del av dem, säger han till tidningen.
Förutom energikrisen anges också långa behandlingstider av bygglov samt brist på utbildad personal som saker som får Nios planer i Europa att gå fram mindre snabbt än planerat.
Den kinesiska tillverkaren är ändå övertygad om att de har goda chanser att utmana redan etablerade bilmärken här.
– Vi ligger långt före våra konkurrenter när det gäller produkter och tjänster, sade Qin Lihong, en av Nios medgrundare, häromveckan till nyhetsbyrån Reuters.
Med det syftade han främst på just möjligheten att byta batteri på några minuter i stället för att ladda. Förutom att det går snabbare kan Nio då också sälja sina bilar utan batterier, som utgör en stor del av kostnaden för en elbil.
I stället erbjuds kunder att hyra batteriet till en fast månadskostnad, så kallad BaaS eller ”Battery as a Service”.
Samma upplägg hade Renault redan 2013 med lanseringen av Renault Zoe. Först 2017 blev det möjligt att köpa bilen med ett batteri och 2021 försvann möjligheten att hyra det.
I Kina har Nio över 1 000 stationer för batteribyte och ska enligt egna uppgifter ha genomfört tio miljoner byten. I Norge finns idag två stationer och fram till 2025 ska Nio ha satt upp 1 000 stationer utanför Kina.
Om det även kommer bli möjligt att där uppgradera sitt batteri till ett större inför till exempel en långresa är ännu oklart.
I Kina har Nio också lanserat egna snabbladdare med en effekt på 500 kW. De uppges också vara planerade att tillverkas i den ungerska fabriken, men det har inte nämnts när de planeras komma ut i Europa.
Att satstningen utanför Kina är långssiktig är tydlig. I intervjun med Financial Times säger grundaren William Li att Nio även kan tänka sig tillverkning i Europa. Avgörande är då att försäljningen här överstiger 200 000 bilar per år.