Nio presenterar elsuven ES7 med fyrhjulsdrift och batteribyte

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 jun 2022

Tillsammans med Aiways och Xpeng är Nio det tredje kinesiska märket som i år gör premiär på den svenska marknaden.

Lanseringmodellen här blir sedanen ET7 och vilka ytterligare modeller som kommer hit återstår att se. Kanske blir det ES7, en ny elsuv Nio nu presenterat och börjat ta emot beställningar på i Kina. Med plats för fem personer placerar den sig under sjusitsiga ES8, som finns att köpa i Norge.

Genom att vara baserad på plattformen NT2.0 är ES7 också en modernare bil än ES8.

Någon kompaktsuv är det ändå inte tal om. ES7 mäter 4,91 meter på längden och är nästan 2 meter bred, vilket gör den större än till elsuvar som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och framför allt Volvo XC40.

Bilen är fyrhjulsdriven med en elmotor på 408 hästkrafter bak och 245 hästkrafter fram. 0-100 km/h ska gå på endast 3,9 sekunder och kraften gör också att ES7 är ett intressant alternativ för de som vill dra tunga släp. Utrustad med dragkrok kan den dra upp till två ton.

Som alternativ til att ladda går kan ES7 som övriga modeller från Nio åka in till en station för att få ett fulladdat batteri installerat på några minuter. Med vilken effekt det går att ladda om du i stället kopplar in en sladd framgår inte.

Till en början går det att välja mellan batteristorlekar på 75 kWh för 48,5 mils räckvidd eller 100 kWh som tar dig 62 mil på en laddning, enligt den kinesiska körcykeln.

Längre fram planeras också en version med ett batteri på 150 kWh som då ska ge en räckvidd på över 80 mil.

Med så mycket energi finns det kanske över en del till annat än att köra och ES7 ska kunna dela med sig av ström genom V2L.

ES7 bygger också på konceptet om bilen som ett andra vardagsrum med en ombonad och avskalad interiör. Stolarna i framsätet har massagefunktion och bak går det att luta sätet 31 grader för att slappna av.

Som standard ingår systemet Panocinema som är Nio:s system för virtual reality med glasögon som förstärker verkligheten och bland annat gör det möjligt att kolla på film med vad som motsvarar en skärm på 201 tum.

Priserna i Kina börjar på omräknat 715 000 kronor för ES7 med ett batteripaket på 75 kWh och 800 000 kronor med det större batteripaketet på 100 kWh.

Om och när ES7 kommer till Sverige och vad priset då blir har inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: