NIO ET7 Foto NIO DAY

Nio presenterar sedanen ET7 med nytt batteri och 100 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 jan 2021

Kinesiska Nio sparade inte på krutet när de under lördagen genomförde ”NIO Day”. Under en bombastisk föreställning i en fullsatt arena presenterade tillverkaren sin nya ”flaggskeppsmodell” ET7 med en räckvidd på 100 mil enligt den kinesiska körcykeln NEDC.

Det är möjligt tack vare den andra stora nyheten från Nio, nämligen ett batteripaket på hela 150 kWh.

Även ägare till vissa av företagets tidigare modeller kommer kunna uppdatera till det nya batteriet.

ET7 är en strax över fem meter lång sedan med fyrhjulsdrift från två elmotorer som tillsammans ger över 650 hästkrafter. 0-100 km/h går på 3,9 sekunder och utöver det kommer ET7, som ska spela i segmentet bland lyxsedaner, fullmatad med funktioner som självkörning och uppkoppling som standard.

Takhöjden mäter 1,5 meter och bilen avslutas i ett tydligt bakparti med tidsenlig ljusramp. På bredden mäter ET7 nästan två meter och i kombination med ett axelavstånd på lite över tre meter bör bilen bjuda på goda innerutrymmen, något som är efterfrågat av kunder och ett viktigt säljargument i Kina.

Insidan är avskalad med dolda luftutblås, en mindre liggande skärm bakom ratten och en större stående skärm på 12,8 tum i mittkonsolen. Bortsett från kontroller på ratten är antalet fysiska knappar få. Interiören består delvis av karuun, ett naturligt material från palmer och alternativ till plast

Den slanka formen, som ger bilen ett cd-värde på 0,23, bryts av ovanför vindrutan där tre sensorer med LIDAR-teknik för självkörning sticker upp. Det gör det möjigt för bilen att ”se” upp till en halv kilometer bort.

Nio meddelade också att de lanserar ett nytt system för självkörning med namnet ”NAD”, Nio Autonomous Driving, till en extrakostnad av knappt tusen kronor per månad. Förutom att kunna köra själv på motorväg och i stadstrafik kan systemet även parkera i företagets stationer för batteribyte, som erbjuds som alternativ till snabbladdning i hemlandet Kina. Under ”Nio Day 2020” presenterades också en ny version av dessa. ”Power Swap Station 2.0” kan genomföra över 300 byten per dag och tredubblar därmed kapaciteten jämfört med det tidigare systemet.

Om stationerna för batteribyte även kommer att byggas i Europa som en del av märkets lansering här under 2021 är idag oklart.

Nio har en affärsmodell som påminner om den från Renault Zoe. Kunder kan välja mellan att köpa bilarna med batteri eller utan och istället hyra det från Nio. Förutom det nya 150 kWh-batteriet för 100 mils räckvidd erbjuds ET7 därför även med de mindre batterierna på 70 kWh för 50 mils räckvidd och ett på 100 kWh för 70 mils räckvidd, allt enligt NEDC.

I dagsläget finns enbart priser för Kina där ET7 ska börja levereras under 2022 med ett startpris på 570 000 kronor för versionen med 70 kWh-batteri. Väljer man att köpa utan batteri och istället hyra startar priset på strax under 500 000 kronor, men då tillkommer en månadskostnad på omkring 1200 eller 1900 kronor beroende på batteristorlek.

Hela Nio Day 2020 finns att se i efterhand här:

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!