Nio satsar på både batteribyten och 500 kW-snabbladdare
Carl Undéhn
8 jul 2022
Senare i år ska kinesiska Nio börja säljas i Sverige. Lanseringsmodellen blir sedanen ET7 och det planeras även ett nätverk med nio av märkets stationer för batteribyten.
Där går det att få ett fulladdat batteri installerat på några minuter. Den första stationen i Europa öppnade tidigare i år utanför Oslo.
Hemma i Kina är antalet betydligt större och under eventet Power Day meddelade Nio att där nu finns 1 000 stationer för batteribyten.
Den som istället väljer att ladda ska snart kunna göra också det riktigt snabbt. Under Power Day presenterade Nio planerna på snabbladdare med en effekt på 500 kW som ska lanseras i Kina och Europa redan i år.
Vilka modeller som kommer kunna dra nytta av så hög effekt nämndes inte.
Mer fokus var det istället på stationerna för att byta batterier. I genomsnitt genomförs 30 000 batteribyten i Kina om dagen och den totala siffran är nu uppe i över tio miljoner byten.
Utbyggnaden har gått snabbt och enligt Nio ökades stationerna från 200 till 1 000 på endast 15 månader.
Till 2025 ska det finnas 4 000 stationer, varav 1 000 stycken utanför Kina. Det borde i sånt fall betyda att de kommer byggas i Europa, som är den enda region där Nio finns utanför Kina.
En ny, tredje generation av stationerna är på gång. Med den ska det gå att genomföra fler byten än idag och även bli mer flexibel. Om det innebär att även bilar från andra märken ska kunna använda sig stationerna framgår inte.
I Kina satsas det för tillfället stort på tekniken med batteribyten. Landets regering har satt upp ett mål om att det ska finnas 26 000 stationer för det år 2025.
Genom det ska elbilar kunna säljas billigare utan batteri som istället hyrs. Tanken är också att det då inte kommer behövas laddplatser vid alla parkeringar.
För att det ska fungera måste bilar konstrueras för att klara ett byte. Sedan 2020 får tillverkare där statligt stöd om de bygger modeller som är förberedda för batteribyte.
Även batteriet måste vara av en standardmodell som passar i olika märken, vilket också det är på gång i Kina.