Nissan lämnar chademo med nya elbilen Ariya
Sigvard Dackevall
5 okt 2020
Tio år har gått sedan Nissan lanserade sin Leaf. Nu kommer Nissans nästa elbil – Nissan Ariya, utrustad med både CCS-laddning, vätskekylning och dragkrok.
Ariya kommer både med fyrhjulsdrift med två elmotorer placerade på vardera axel, och i en framhjulsdriven variant med en elmotor. Dessutom kommer man kunna välja mellan två olika batteristorlekar: 63 kWh eller 87 kWh. Räckvidden sträcker sig från 340 km till 500 km beroende på storleken på batteriet samt körläge.
Utöver dessa fyra varianter kommer Ariya också i en performancemodell med ett större effektuttag på 290 kW och med en acceleration från 0–100 på 5,1 sekunder. De övriga varianternas effektuttag sträcker sig från 160 till 225 kW.
Till många nordiska kunders glädje kommer Ariya även kunna utrustas med dragkrok – dragvikten är 1500 kilo.
Batteriet uppges ge 300 km räckvidd på 30 minuters laddning, då det kan ta emot 130 kW – via CCS. Ja, du läste rätt. Med Ariya lämnar Nissan snabbladdningsstandarden Chademo i Europa, och går över till CCS-laddning.
Beroende på vilken batteristorlek man väljer skiljer sig ombordladdarens kapacitet åt: 63 kWh-versionen har en 7,4 kW ombordladdare, medan 87 kWh-versionen har en ombordladdare som klarar 22 kW trefas.
Enligt Nissan ska Ariyas laddningskurva vara rak och inte bara ge maximal effekt under de första minuterna, utan ha möjlighet att leverera maximal effekt under en längre tid. Detta lär bero på att Nissan nu överger det luftbaserade kylsystemet man använt i Leaf och övergår till ett vattenbaserat nedkylningssystem för batteriet.
Ariya är baserad på den nya elbilsplattformen CMF-EV, som blir gemensam för Nissan och Renault. Interiören på Ariya uppges vara rymlig. Nissan klassificerar Ariya som en C-segment-suv, men med rymligheten av en D-segment-suv.
Connectivity är något som Nissan menar är ett stort steg framåt för Ariya. Bilen kommer med Amazons röststyrda system Alexa integrerat. Ariya kommer även med Nissans andra generations förarassistans ProPilot 2.0. Som ska ge möjlighet till ”hands off” under längre sträckor på motorvägar. Nissan har även installerat sin tidigare existerande teknologi ”e-pedal”.
Nissan Ariya kommer vara i produktion under 2021 och även börja leverera sina första bilar under hösten 2021. Några priser för Ariya har Nissan ännu inte presenterat.