Nissan vill kraftigt sänka kostnader för elbilar
Carl Undéhn
25 mar 2024
Med Nissan Leaf var den japanska tillverkaren först i världen med att ha en massproducerad elbil i sitt utbud. Men trots det har Nissan inte lyckats hålla sitt försprång i elbilsracet. Men det kan vara på väg att ändras. Redan tidigare har Nissan lanserat en stor satsning på solid state-batterier där de bland annat samarbetar med NASA kring materialval.
Nu lanseras också en ny treårig affärsplan kallad ”The Arc” med målet att sänka kostnaderna för elbilar med 30 procent jämfört med idag. Till år 2030 ska kostnaden vara jämförbar med tillverkarens fossilbilar idag.
För det spelar en vidareutveckling av dagens nickel-mangan-kobolt-batterier (NMC), solid state- och de billigare litiumjärnfosfatbatterierna, LFP, en viktig roll. När det kommer till de nya NMC-batterierna vill Nissan där minska laddtiden med 50 procent och öka energidensiteten med 50 procent. Några detaljer kring hur det ska göras presenterades inte.
Utöver det investerar Nissan 400 miljarder yen, eller 28 miljarder kronor, för att öka produktionskapaciteten för batterier med 135 GWh. Men även mer effektiva produktionstekniker ska bidra till att sänka kostnaderna samt att slå ihop utvecklingen av olika grupper av modeller. Genom det och ett minskat utbud av olika motoriseringar räknar Nissan också med att kunna korta utvecklingstiden för nya modeller.
Totalt 30 nya bilar ska lanseras, men hur många av dem som är helt eldrivna framgår inte. Nissan säger endast att 16 av de nya modellerna är ”elektrifierade”, vilket även kan innefatta hybridmodeller.