Norskt vintertest visar: Tesla Model 3 kommer längst på vintern

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 jan 2022

Kalla vintertemperaturer påverkar räckvidden för alla elbilar. Men vilken modell presterar bäst när kvicksilvret i termometern letar sig under nollan? Och hur mycket skiljer sig räckvidden då åt från tillverkarnas officiella WLTP-siffror?

Det undersöker den norska bilorganisationen NAF och tidningen Motor varje år både sommar och vinter i vad som kallas ”världens största elbilstest”. I det senaste testet kördes hela 31 olika elbilar tills batteriet var slut och bilen stannade i temperaturer på mellan noll och minus tio grader.

Det kanske inte helt överraskande resultatet: ingen av bilarna håller vad de lovar vad gäller räckvidd när det är kallt.

Kampen om vem som kunde köra längst var ytterst jämn mellan Tesla Model 3 Long Range och Mercedes EQS. I slutändan lyckades Tesla komma in på förstaplatsen med 52,1 mil – åtta kilometer längre än Mercedes EQS som tog sig 51,3 mil.

Tesla Model 3 Long Range tog sig 52,1 mil i testet

Tillsammans med BMW iX xDrive50 på tredje plats med 50,3 mil var det de enda bilarna i testet som lyckades komma upp i en sträcka på 50 mil.

Men mer intressant är hur mycket sträckan som bilarna kom avviker från de WLTP-siffror som tillverkarna anger. Vinnaren Tesla Model 3 Long Range tappade till exempel 15,15 procent av den WLTP-räckvidden i det kyliga vädret och Mercedes EQS 20,47 procent.

Den bakhjulsdrivna versionen av Skoda Enyaq iV sticker ut i testet genom att tappa hela 31,83 procent av räckvidden. Den lyckades köra 34,7 mil vilket är betydligt kortare än den officiella räckvidden på 50,9 mil enligt WLTP. Det var också fem mil kortare än vad den fyrhjulsdrivna versionen av Skoda Enyaq iV tog sig.

Testteamet var så förvånade över resultatet att ett nytt test ska genomföras med den bakhjulsdrivna versionen.

BYD Tang visade på minst avvikelse från WLTP-siffrorna

Minst förluster noterades hos kinesiska BYD Tang, en modell som (ännu) inte säljs i Sverige, Tesla Model Y Long Range och Porsche Taycan Cross Turismo som alla avvek med omkring 11 procent från räckvidden enligt WLTP.

Även om klimatet i Norge är jämförbart med vårt i Sverige går det inte att direkt överföra resultateten till svenska förhållanden. I Norge finns det färre motorvägar och hastigheten på landsvägar är ofta lägre.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: