Annons:

Nu får lastbilar köra i stan på natten – om de är eldrivna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 nov 2025

Förutom fördelen att eldrivna fordon inte orsakar några lokala utsläpp är de också tystare. Det gäller framförallt för ung trafik, och det gör nu att kommuner kommer kunna tillåta tunga transporter på kvällar och nätter i tätbebyggda områden. Men endast så länge lastbilarna som används saknar förbränningsmotor och går på el. Det är efter ett […]

Förutom fördelen att eldrivna fordon inte orsakar några lokala utsläpp är de också tystare. Det gäller framförallt för ung trafik, och det gör nu att kommuner kommer kunna tillåta tunga transporter på kvällar och nätter i tätbebyggda områden. Men endast så länge lastbilarna som används saknar förbränningsmotor och går på el.

Det är efter ett regeringsbeslut om en ändring i trafikförordningen som gör att kommuner kan ge undantag till förbudet mot nattlig trafik i bullerkänsliga områden. Något som finns i de flesta kommuner, men den tysta drivlinan hos batteri- eller vätgasdrivna lastbilar gör att buller inte längre blirnågot problem. Samtidigt hoppas regeringen att ändringen ska leda till en ökning av hållbara transporter och även minska en del av trafiken som sker under dagtid.

– Genom att ge kommunerna den här möjligheten underlättar och möjliggör vi för tystgående och utsläppsfria transporter att ta sig fram i stadsmiljö. Möjligheten till kvälls- och nattleveranser främjar också elektrifieringen av tunga lastbilar och medverkar till ökad klimatnytta samt att framkomligheten på dagen ökar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Ändringen innebär inte att det direkt blir fritt fram för eldrivna lastbilar att trafikera i städer på kvällar och nätter. Varje kommun måste själv besluta om de vill införa undantaget. Men beslutet välkomnas av Transportföretagen som beskriver det som en modernisering av reglerna som går i takt med teknikutvecklingen.

– Det är positivt att ett hinder som bromsat tysta och  utsläppsfria transporter åtgärdas. Men effekten avgörs lokalt. För att näringslivet ska kunna planera investeringar i eldrivna lastbilar behövs förutsägbara och likvärdiga regler mellan kommunerna, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.