/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FTesla-Robotaxi-launch01.jpg)
Nu igång – så funkar Teslas självkörande taxitjänst
Carl Undéhn
23 jun 2025
Som utlovat drog Tesla i helgen igång sin taxitjänst med självkörande Model Y i Austin, Texas. Tjänsten har en separat app för att beställa en resa, och än så länge är appen inte offentlig utan endast tillgänglig efter inbjudan, som ska ha gått ut till ett 20-tal personer enligt amerikanska medier. Uppgifter kring hur många bilar som ingår i flottan från start går isär. Enligt Financial Times består flottan i dagsläget av 10 Model Y, andra uppgifter säger att det är upp till 20 bilar. Tesla har själva inte uppgett antalet.
I appen visas området i Austin där tjänsten för tillfället är tillgänglig, ett område som är på 30 square miles vilket ungefär motsvarar storleken på Stockholms innerstad. I appen finns förslag på olika resmål som restauranger och parker, men det går så klart också att ange ett eget resmål inom området för tjänsten. Enligt tjänstens egna konto på X gäller för tillfället ett fast pris på 4,20 dollar per resa, omkring 40 kronor.

Upp till två passagerare kan åka med bilarna i baksätet. På passagerarsätet fram sitter det för tillfället en person som övervakar resan, men på förarplats är det tomt. Genom att länka sitt konto hos Tesla till appen för taxitjänsten går det att föra över saker som spellistor och podcasts till bilen som kommer och plockar upp dig.
Flera av de som bivit inbjudna att testa tjänsten har lagt upp videos från sina resor. Gemensamt för dem är att självkörningssystemet hyllas för sin körstil och i vissa fall uppges vara bättre än det som personerna upplevt med Full Self Driving aktiverat i sina egna bilar. Sedan flera år kan Teslaägare i USA betatesta självkörningssystemet Full Self Driving på allmänna vägar.
Till skillnad från konkurrenter som Waymo och nya ID. BUzz AD (läs vår provåkning här) använder Teslas självkörande bilar ingen Lidarradar utan förlitar sig helt på bilens kameror. Det kan innebära begränsningar och i dagsläget uppges Teslas tjänst i Austin inte köra vid dåligt väder. Vilket är ett mindre problem i Texas än på våra breddgrader. Mörkerkörning ser däremot ut att gå bra, enligt den här videon nedan.
Fördelen med Teslas beslut att skippa Lidar är att deras teknik är betydligt billigare och lättare att rulla ut i stor skala då tillverkarens befintliga bilar redan har hårdvaran som krävs. När vi kan få se självkörande bilar från Tesla på våra vägar är ännu oklart. Men det kommer allt fler texken på att Tesla är på väg att lansera Full Self Driving även här i Europa. Den senaste tiden har tillverkaren släppt videos från när Model 3 på egen hand kör i Amsterdam, Paris och Rom. Precis har det också släppts ytterligare en video där en Model 3 kör i Berlin utan att säkerhetsföraren i förarsätet griper in.