/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FGrandland-AWD01.jpg)
Nu också med fyrhjulsdrift – här är Opel Grandland AWD
Carl Undéhn
13 jun 2025
När vi provkörde Opels senaste elsuv Grandland var det en framhjulsdriven bil. Elmotorn på framaxeln hade en effekt på 156 kW och kombinerat med ett batteri på 73 kWh ger det en räckvidd på 52,5 mil. Utöver det erbjuds Grandland även med ett batteri på 82 kWh för 58,5 mils räckvidd, samt ett ännu större batteri på 97 kWh som ger 68,5 mils räckvidd.
Att Grandland även skulle komma med fyrhjulsdrift stod också klart redan vid vår provkörning, och nu har den presenterats – vilket också blir märkets första eldrivna modell med fyrhjulsdrift. Med en andra elmotor på bakaxeln når den totala effekten upp till 239 kW och ett vridmoment på 509 Nm. Batteriet är samma som hos versionen vi körde, alltså på 73 kWh, vilket med fyrhjulsdrift ger en räckvidd på 50,1 mil.

0–100 km/h går på 6,1 sekunder. Men endast när Sportläget är aktiverat, vilket släpper lös all kraft i motorerna. Utöver Sport finns ytterligare tre lägen att välja bland. I Ecoläge tuffar bilen fram med hjälp av endast den främre elmotorn, om du inte trycker gasen i botten då även den bakre motorn aktiveras för till exempel en omkörning. Normalläget begränsar systemeffekten till 230 kW och bilen driver också främst med framhjulen. Läget 4WD innebär konstant fyrhjulsdrift och är tänkt för tillfällen då det behövs så mycket grepp som möjligt.
När vi provkörde Grandland var det komfort vid vardagskörning som stack ut mest. Fyrhjulsdrivna Grandland AWD ser ut att komma med mer av den varan då chassit är utrustat med vad som kallas ”Frequency Selective Damping”. En extra ventil gör det då möjligt att anpassa fjädringen efter vägförhållanden och körstil, något som lovas ge både mer komfort utmed till exempel kullerstensgator och en sportigare upplevelse vid mer aktiv körning.

Med hjälp av en extra ventil och en andra oljekrets i dämparen kan fordonet snabbt och exakt justera fjädringsinställningen beroende på situation, vägförhållanden och körstil. Enligt Opel är olika dämpningsegenskaper möjliga ”för bekväm glidning vid höga frekvenser – dvs. för kortvågiga stötar som på kullerstenar – och för en sportig, ambitiös körstil med mer direkt vägkontakt vid låga frekvenser”.
Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte meddelats. Priset för framhjulsdrivna Opel Grandland börjar på 569.900 kronor, då med batteriet på 73 kWh.