/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
Nu skeppas första “folkelbilen” med semi solid state-battteri
Carl Undéhn
22 dec 2025
Ny teknologi är ofta dyr. Inom bilvärlden brukar det betyda att flaggskeppsmodeller blir först med nya saker som med tiden sipprar ned till mer prisvärda modeller. Kinesiska Saic vill med sitt märke MG nu erbjuda avancerad batteriteknik i en uppdaterad version av den inte särskilt dyra modellen MG4. För på den kinesiska marknaden har MG4 […]
Ny teknologi är ofta dyr. Inom bilvärlden brukar det betyda att flaggskeppsmodeller blir först med nya saker som med tiden sipprar ned till mer prisvärda modeller. Kinesiska Saic vill med sitt märke MG nu erbjuda avancerad batteriteknik i en uppdaterad version av den inte särskilt dyra modellen MG4. För på den kinesiska marknaden har MG4 nu börjat levereras i utförandet Anxin Edition som använder ett semi solid state-batteri, alltså ett batteri som använder en mer fast form av elektrolyt.
Det gör det möjligt att öka energitätheten och med det räckvidden hos elbilar. Tekniken ses som ett steg på vägen mot så kallade All Solid State-batterier, som använder en helt fast elektrolyt. Mer om det kan ni läsa om i vår genomgång här.
Semi solid state-batterier är idag väldigt ovanliga. En av få tillverkare som har erbjudit det innan är Nio, som med det kunde ge sin sedan ET7 en räckvidd på 100 mil enligt den kinesiska körcykeln. Nio använde då batterier från tillverkaren WeLion. Saic/MG kommer att vänta sina semi solid state-batterier från företaget QingTao Energy, som Saic har investerat i.
Och det låter som att det batteri som nu erbjuds ännu är en bit kvar för att bli verkligt solid state. Batteriet har enigt kinesiska uppgifter 5 procent mindre flytande elektrolyt än vanliga litiumjonbatterier. Kapaciteten är på 53,95 kWh och tillsammans med en elmotor med en effekt på 120 kW har bilen enligt den kinesiska körcykeln en räckvidd på 53 mil.
MG 4 Anxin Edition kostar i Kina från 100.000 yuan, vilket motsvarar 130.000 kronor. Som jämförelse går det att beställa MG4 med ett vanligt litiumjonbatteri från 70.000 yuan, eller 90.000 kronor. Den nya versionen av MG4 har ännu inte kommit till Europa och idag kostar den tidigare versionen från 299.990 kronor. Om nya MG4 och då även Anxin Edition med semi solid state-batteri kommer till Sverige är ännu oklart.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMGS6-EV03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMG4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FBYD_Explorer_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FCyberX-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FIMG_1643.jpeg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FHongqi-E-HS9-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FDiplom-Arets-Elbil-2025-Zeekr-7X.jpg)