/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2Fsnoig-vag.jpg)
Ny batteriteknik lovar laddning på 10 minuter i –10 grader
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
29 maj 2025
En nyligen publicerad studie i den prestigefyllda tidskriften Joule, visar företaget Arbor Battery Innovations att de har utvecklat vad de kallar en tredimensionell elektrodplattform som som möjliggör snabbladdning på bara tio minuter.
Tekniken ska även fungerar vid låga temperaturer, ner till -10°C, utan att kompromissa med säkerhet, battericykellivslängd eller kompatibilitet med befintliga tillverkningsprocesser. Batteriet ska heller inte ta skada eller försämras i prestanda trots den snabba laddningen.
Utvecklingen av tekniken är ett samarbete mellan Arbor och University of Michigan och den nya kemin ska vara skalbar, kemi-agnostisk och kunna integreras i befintliga tillverkningslinor utan att det krävs nya material eller omorganisation av produktionsprocessen. Att tekniken går att producera i befintliga anläggningar är en viktig del av genombrottet eftersom många tillverkare som redan har investerat miljarder i sina produktionsanläggningar, meddelar företaget i en pressrelease.
– Det här är snabbladdning utan kompromisser. Vi kräver inte att batteritillverkarna ändrar kemin eller omstrukturerar sina fabriker. Arbor passar in i dagens batterifabriker och levererar den prestanda som framtiden kräver, säger Andrew Davis, vd för Arbor.
Studien i Joule visar att batterier kan laddas fullt på bara tio minuter (6C) vid temperaturer ner till -10°C och utan att lithiumplätering uppstår – vilket annars är en risk vid snabbladdning i kallt klimat. Allt detta gjordes i kommersiellt relevanta pouchceller, enligt företaget som också hävdar att lösningen är kompatibel från forsknings- och utvecklingsstadiet till storskalig gigafactory-produktion, och kan användas i allt från elbilar till försvarsindustrin.