Ny forskning från ledande batteriutvecklare på nästa generationens litium jon batterier

Sigvard Dackevall

Sigvard Dackevall

5 okt 2020

Inom elbilsindustrin är den generella uppfattningen att nästa generations batterier kommer att utgöras av solid state, det vill säga batterier med en fast elektrolyt. Nu visar forskaren Jeff Dahn och hans team i Kanada – som är knutna till Tesla – i ny forskning, på en ännu mer energität version av den nuvarande litium-jon-tekniken, skriver Electrek.

Jeff Dahn och hans teamhar länge varit en av de mest prominenta batteriutvecklarna i världen. De anses av många vara pionjärer inom litium-jon-forskningen, en forskning som bland annat har lett till längre livslängden på batterierna.

Den nya forskningen presenterad av Dahn och hans team använder sig av en anodfri litium-metall cell med flytande elektrolytblandning av dubbelsalt (LiDFOB/LiBF4). Dahn och hans team presenterade lösningen för första gången 2019, men då var batteriernas livslängd begränsad till 90 cykler, vilket inte är i närheten nog för kommersiellt bruk.

I den nya studien har Dahn och hans team delvis löst frågan om degraderingen i cellen och på så vis lyckats förlänga livslängden till 200 cykler. Forskningen pekar även på en signifikant ökning av energidensitet.

Electrek menar på att denna teknologi, om livslängden kan fortsätta förbättras, har potential att leda till såväl elflygplan i kommersiell skala, som billigare elbilar med längre räckvidd.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!