Ny halvledare från Bosch ger elbilen längre räckvidd
Carl Undéhn
2 dec 2021
Mitt i den rådande bristen på halvledare som tvingar biltillverkare att pausa tillverkningen kommer Bosch med en nyhet inom området.
I flera år har Bosch lovat en ny typ av halvledare som ska öka räckvidden hos elbilar. Nu meddelar de att serietillverkningen kommit igång.
De nya chipen är tillverkade av kiselkarbid som är bättre på att leda ström och uppvisar mindre värmeförluster. De nya chipen ska därför ge stora fördelar när likström omvandlas till växelström för att driva bilens elmotorer.
Bosch menar att den nya tekniken gör att värmen som uppstår blir så liten att det räcker med luftkylning i bilarna. Och tas vätskekylningen bort blir det mer el kvar till att driva bilen vilket ger längre räckvidd.
Det handlar däremot inte om något som gör att elbilar med dagens teknik plötsligt kommer kunna avverka sträckor på över 100 mil. Bosch räknar med en förbättring på omkring sex procent.
För en elbil som idag har en räckvidd på 40 mil skulle det innebära en förbättring på 2,4 mil.
Men enligt obekräftade uppgifter är det just dessa chips som Mercedes använder i utvecklingen av konceptet EQXX. Det ska enligt Mercedes blir världens mest effektiva bil och ha en räckvidd på just 100 mil på en laddning utan att bara bygga in ett stort batteri. Tvärtom uppges EQXX få ett batteripaket på 80 kWh, alltså mindre än dagens modell EQS som har en räckvidd på upp till 70 mil. För att lyckas med det gäller det att spara in på förbrukningen överallt – även ned på chipsnivå.