/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FLKAB_Kiruna_Mine_220627_3665.jpg)
Ny kris på gång – brist på sällsynta jordartsmetaller hotar bilindustrin
Carl Undéhn
5 jun 2025
Som ett svar på de nya amerikanska handelstullarna införde Kina i april restriktioner för landets export av sällsynta jordartsmetaller. Något som nu börjar märkas inom en rad olika industrier, bland annat hos biltillverkarna. Sällsynta jordartsmetaller behövs för att tillverka både elmotorer till elbilar och en rad andra komponenter för den elektroniska arkitekturen.
I Japan har Suzuki tillfälligt stoppat tillverkningen av modellen Swift. Och i Tyskland varnar bilindustrins branschorganisation VDA för att lagren där börjar sina. Vilket kan leda till stora störningar i produktionen. Även underleverantörer som ZF har varnat för möjliga stopp i fabrikerna och enligt branschorganisationen CLEPA är det redan fallet hos flera av deras medlemmar.
Hos Volkswagen uppges situationen ännu inte ha orsakat problem, men tillverkaren håller noga koll på utvecklingen och Mercedes uppges arbeta på strategier för en eventuell brist. Också BMW säger att deras leverantörer påverkas, men att deras fabriker ännu fortsätter produktionen som vanligt.
Oron är att situationen kommer bli som under halvledarkrisen som nådde sin höjdpunkt under 2023. Flera biltillverkare fick då pausa produktionen i sina fabriker, eller ställa om den för att fokusera på modeller med större vinstmarginal. Väntetiderna på till exempel en Volkswagen ID.3 kunde då vara upp till 12 månader.
Kina uppges stå för omkring 90 procent av världens leveranser av sällsynta jordartsmetaller. I början av 2023 presenterade gruvbolaget LKAB resultatet från en prospektering vid Per Geijer-fyndigheten i Kiruna som visade på en miljon ton sällsynta jordartsmetaller där. Det är den största mängd som hittills har hittats inom Europa.