Ny lag spikad – tågnätet löser laddinfrastrukturen
Carl Undéhn
1 apr 2024
Utbyggnaden av offentliga laddare går inte i så snabb takt som regeringen tänkt sig. För att komma åt problemet och de så kallade ”vita fläckar” – områden i främst norra Sverige där det saknas snabbladdare – har regeringen nu klubbat igenom en ny lag i riksdagen och det rekordsnabbt.
Om ett år, 1:a april 2025, blir det tillåtet för elbilar att köra på tågräls. Dock endast på elektrifierade sträckor, vilket innebär omkring 80 procent av landets spår.
– Vi har den högsta andelen elektriferad tågtrafik i Europa. Så vi tänkte att vi skulle kunna utnyttja det för att ladda elbilar. Jag menar, infrastrukturen är ju redan där så vi behöver inte investera några pengar eller bygga något, säger Pål Spüret som är handläggare på infrastrukturdepartementet.
Exakt hur elbilarna ska kunna dra nytta av och kunna ladda från elledningarna ska presenteras i samband med att höstbudgeten läggs fram senare i år. Till dess ska det även finnas en åtgärdsplan för hur elbilar och tåg säkert ska kunna dela på landets tågräls. Men redan från idag blir det tillåtet att ansöka om tillstånd för att köra på rälsen.
– En del elbilister är ju ”early adopters” rent generellt och öppna för nya saker. Så vi tänkte att vi kunde låta de som vill få testa att köra på rälsen. Kanske finns det en och annan som kommer på någon smart lösning för att ladda också så kan fler göra likadant sen, säger Pål Spüret.
Idéen ska ha lagts fram efter den uppmärksammade incidenten då en diplomatbil körde flera kilometer på tvärbanans spår i Stockholm i början av mars. Sedan dess har infrastrukturdepartementet jobbat ”dag och natt” med frågan att låta elbilar köra på spår, avslöjar en anonym praktikant inom departementet till Elbilen.
Vi har också som enda svenska tidningen redan förra veckan kunnat testa att köra elbil på tågräls. Testfärden gick från Hallsberg till Degerfors, med byte i Laxå. För den första delsträckan valde vi förra årets mest sålda bil, Tesla Model Y.
– Det gick kanon, säger chefredaktör Fredrik Sandberg som befann sig bakom ratten.
– Model Y är ju något stötig även på asfalterad väg, så det var väl ingen ”flygande matta”-upplevelse, säger han och lägger till att det ska bli intressant att prova samma sträcka med kommande eldrivna Mercedes G-klass.
– Men tack vare att rälsen har mindre friktion än den grova svenska asfalten lyckades vi sänka tiden för 0–100 km/h från de angivna 5 sekunder för Model Y Long Range till 4,2 sekunder. Imponerande!
En fördel med kombinationen av just Tesla och att köra på räls är att det då inte längre finns något behov av att köpa till ”Total självkörningsförmåga” för 77.700 kronor. Enligt vår chefredaktör gick resan ”som på räls” även utan Teslas Autopilot.
Vid bytet i Laxå uppstod dessvärre en försening på 38 minuter på grund av en nedriven konktaktledning. När vi väl kom i väg igen var det med en eldriven lastbil Volvo FH Electric.
– Och då kunde vi snacka om rätt feeling på rälsen, säger Fredrik Sandberg och fortsätter:
– Från förarhytten kändes det precis som att köra ett tåg. Eller i alla fall som jag tänker mig att det känns, jag har ju aldrig gjort det.