/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FTT-Moment-Audi.jpg)
Ny modell på gång – dags för Audis ”TT-Moment 2.0”
Carl Undéhn
21 jul 2025
Med försenade lanseringar som Audi Q6 e-tron och en försäljning som minskade med 6 procent under årets första sex månader har det varit lite motgångar för Audi på sistone. I våras meddelades också att personalstyrkan skärs ned med 7.500 tjänster. Då som en del av den omstrukturering av Audi som vd Gernot Döllner jobbar med. Bland annat för att göra Audi mer snabbfotat och även bland cheferna minskas det på personalen för att beslut ska kunna tas närmre själva produkten.
För att sätta tonen arbetar Audi också på en eldriven sportbil som kommer att visas upp under bilmässan IAA i München i början av september. Serietillverkning är planerad att dra igång 2027 och till tyska tidningen Bild kallar Audi-chefen det som kommer att visas för ett ”TT-Moment 2.0”. Med det syftar han på hur den idag nedlagda Audi TT snabbt blev en ikonisk och viktig modell för märket.
– Jag har en magkänsla av att vi är på väg mot ett sådant TT-moment, säger Gernot Döllner till Bild.
Det har tidigare ryktats om att Audi planerar en eldriven efterföljare till just TT. Det ser däremot inte ut att vara fallet med det som ska presenteras vid IAA. Enligt Gernot Döllner handlar det om en bil som befinner sig någonstans mellan Audi TT och sportbilen Audi R8. Bilen som presenteras i höst ska också visa på ett nytt designspråk hos tillverkaren.
Några detaljer kring tekniken och om det handlar om en ny modell på den med Porsche gemensamt utvecklade plattformen PPE, eller Volkswagenkoncernen plattform MEB är oklart. Då produktionsstarten uppges ske 2027 lär det i alla fall inte handla om en modell på Volkswagenkoncernens kommande plattform SSP. Den skulle ursprungligen lanseras 2026, men har försenats. Visserligen talas det om att en modell från Audi blir först ut med att använda SSP, men då först kring år 2028 eller 2029.