/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FBroms_polestar.jpg)
Ny rapport: Elbilen överlägsen på dolda utsläpp
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
22 aug 2025
En ny studie visar att elbilar minskar utsläppen av bromsdamm med hela 83 procent jämfört med bensin- och dieselbilar. Orsaken är elbilarnas regenerativa bromssystem, som minskar slitaget på de traditionella friktionsbromsarna.
I takt med att avgasutsläppen från vägtrafiken sjunker hamnar de så kallade icke-avgasrelaterade utsläppen i fokus. Enligt en ny rapport från EIT Urban Mobility, ett organ inom Europeiska Unionen, står dessa partiklar från bromsar, däck och vägslitage nu för en majoritet av partikelutsläppen från vägtrafiken i städer som London, Milano och Barcelona.
Studien, som genomförts i samarbete med bland andra Transport for London, slår fast att rena elbilar (BEV) genererar 83 procent mindre utsläpp från bromsslitage än motsvarande bilar med förbränningsmotorer. Detta beror på att elmotorerna bromsar bilen och samtidigt återladdar batteriet, så kallad regenerativ bromsning, vilket minskar behovet av att använda de fysiska bromsbeläggen. Exempelvis: När vi servade vår sex år gamla Tesla Model 3 med 16.000 mil på mätaren var bromsbeläggen som nya.
Även om elbilar kan leda till ett något ökat däckslitage på grund av sin högre vikt, visar studien att den totala mängden icke-avgasrelaterade partikelutsläpp ändå är lägre. Enligt rapporten är bromsdamm också mer benäget att bli luftburet (över 40 procent) jämfört med däckslitage (1-5 procent), vilket gör minskningen av bromsdamm särskilt viktig för luftkvaliteten i städer.