Annons:

Studie: så effektivt kan skrotningspremie minska utsläpp

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 okt 2024

Sedan augusti i år kan den som skrotar en fossilbil för att köpa eller lease en ny eller begagnad elbil ansöka om en skrotningspremie på 10.000 kronor. En satsning som i alla fall hittills inte blivit någon succé. Mellan 20 augusti och 20 september kom det in endast 56 ansökningar. Det finns alltså kvar en del pengar av de 250 miljoner som regeringen öronmärkt för i år.

Men kanske är regeringen ändå något på spåret med den nya skrotningspremie. Enligt organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT), som arbetar med att ta fram data för minska utsläppen hos transporter, kan just skrotningspremier vara ett effekt verktyg för att sänka utsläppen. I en ny studie har organisationen, som blev vida känd när den avslöjade Volkswagens utsläppsfusk i vad som blev känt som ”diesel gate”, tittat på den tyska marknaden och kommit fram till att en skrotningspremie där kan sänka utsläppen från personbilar med en tredjedel.

I rena siffror handlar det om en minskning av 11 miljoner ton koldioxid beräknat på att totalt åtta miljoner bilar med förbränningsmotor fasas ut. Men det handlar då om gamla bilar. Enligt studien uppnås effekten om det sker skrotning av dieselbilar som är minst 15 år gamla och bensinbilar som är minst 25 år gamla. För det föreslås att ägarna ska få upp till 80 procent av bilens restvärde. Något som ICCT har räknat ut motsvarar upp till 3.000 euro för en bensinbil och 6.000 euro för en dieselbil.

En skrotningspremie framhålls som det mest kostnadseffektiva verktyget för att kraftigt sänka utsläppen från trafiken. Det har då bland annat ställts mot kostnaden för att i stället köra de äldre fossilbilarna med så kallade e-fuels, syntetiskt bränsle som framställs genom att samla in koldioxid från luften och därmed ska resultera i ett nollsummespel när det förbränns. Just Tyskland krävde att möjligheten att använda e-fuels skulle undersökas i samband med att EU beslutade om att endast sälja utsläppsfria bilar från 2035.

Men e-fuels är en dyr historia, både vid framställning och för kunden vid pump. Dessutom orsaka andra utsläpp än bara koldioxid vid förbränningen. ”Produktionskostnaderna för e-drivmedel i Tyskland beräknas uppgå till 2,9 euro per liter 2030, uttryckt i 2021 års euro – ungefär 4 gånger 2021 års spotpris för bensin i Tyskland på 0,7 euro per liter, exklusive tullar och skatter”, skriver ICCT.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: