Nya elbilsplattformar och mjukvarusatsning från Kia och Hyundai
Carl Undéhn
12 okt 2022
Att bilens mjukvara spelar en allt viktigare roll för säkerheten, hur den beter sig och upplevs är tydligt.
Nu meddelar Hyundai Motor Group, där förutom Hyundai även Kia och Genesis ingår, en ny satsning på just mjukvara. Enligt Hyundai går de in med motsvarande 143 miljarder kronor i projektet.
Den innefattar bland annat upprättandet av ett globalt utvecklingscenter där det ska tas fram ett eget operativsystem kallat ccOS, eller Connected Car Operating System. Ett nytt partnerskap med processortillverkaren NVIDIA ska garantera att det det egna operativsystemet blir anpassat för ”ultrasnabba processer”.
Hyundai, Kia och Genesis väljer alltså samma väg som bland annat Volkswagen och Mercedes. Andra, som Volvo och Renault, låter i stället Googles operativsystem sköta mjukvarubiten.
Mjukvarusatstningen ska göra att framtida bilar från Kia, Hyundai och Genesis ska blir så kallade SDV, Software Defined Vehicles – alltså bjuda på fler tekniska lösningar och möjligheter genom mjukvara.
Nedladdningsbara uppdateringar over the air blir standard i alla koncernens nya modeller redan från nästa år. Med tiden ska det också gå att välja till – alltså förmodligen köpa till – nya funktioner till sin bil med tjänsten Features on Demand.
Ett orosmoln med alltmer digitala och uppkopplade bilar är att de en dag slutar få uppdateringar och vad det innebär. Hyundai menar däremot tvärtom, att uppdateringarna i deras kommande modeller ökar deras andrahandsvärde då de ständigt ska få nya funktioner.
Koncernen avslöjar också att de från 2025 kommer lansera modeller baserade på de två nya elbilsplattformarna eM och eS. De aktuella modellerna Ioniq 5 och Kia EV6 samt kommande Ioniq 6 och Kia EV9 använder sig av den gemensamma plattformen E-GMP.
Med den har Kia/Hyundai en fördel mot de flesta konkurrenter vad gäller snabb laddning tack vare att plattformen har stöd för 800-voltsteknik.
Det är alltså något som förmodligen även eM och eS kommer ha stöd för. I övrigt får vi inte veta några tekniska detaljer kring plattformarna eller vilka modeller som planeras.
Endast att eM tagits fram för elbilar i olika segment och ska göra det möjligt med upp till 50 procents längre räckvidd än hos dagens elbilar. Även eS är framtagen för olika segment, men då främst för transportbilar och arbetsfordon.