Elbilen logo Meny

Nya pengar till klimatbonus och skärpta regler från nästa år

I förra månaden meddelades att utbetalningen av klimatbonusen pausas. De 2,91 miljarder kronor som avsatts höll på att ta slut. I väntan på besked om det skulle avsättas nya pengar eller ej slutade Transportstyrelsen med utbetalningarna.

Nu meddelar miljö- och klimatminister Per Bolund att regeringen vill skjuta till ytterligare 1,9 miljarder kronor.

– Den oro som vissa bilköpare känner finns det inget fog för. Vi kommer redan att skjuta till pengar i år. Det handlar om ett tillskott på 1 900 miljoner kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen, sa Per Bolund vid en pressträff.

Transportstyrelsen har ännu inte meddelat när utbetalningarna av klimatbonus kan komma i gång igen.

Att pengarna tog slut ses av miljö- och klimatministern också som ett gott tecken.

– Det här är ju verkligen ett kärt besvär, vi är oerhört glada över att svenska folket nu väljer att köpa de allra bästa bilarna med de lägsta utsläppen, sa Per Bolund.

Nu presenterades förslag till att förändra reglerna inom bonus-malussystemet genom att höja malus-delen under nästa år.

I praktiken innebär det att den som köper en bil med höga utsläpp kommer att få betala högre skatt än idag under de första tre åren.

Samtidigt ska gränsen för rätten att kunna få klimatbonus sänkas till 50 gram koldioxid per kilometer nästa år och det högsta beloppet för laddhybrid minskas från dagen 45 000 kronor till 20 000 kronor.

För rena elbilar förblir maxutbetalningen oförändrad på 70 000 kronor, men år 2023 sänks den summan till max 50 000 kronor. Även för laddhybrider sänks beloppet till max 10 000 kronor och gränsvärdet för att ha rätt till klimatbonus sätts då till max 30 gram koldioxid per kilometer år 2023.

Från nästa år kommer dessutom bilar som kostar över 700 000 kronor inte längre vara berättigade till klimatbonus.

– Här anser vi att har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val, sa Per Bolund.

Andra förslag innebär bland annat en miljard kronor för bättre underhåll av järnvägen, en satsning på nattåg till norra Sverige samt införandet av ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-06