Ny statistik: Elbilar stekheta på begagnatmarkaden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 okt 2024

I samband med månadsrapporterna över bilsregistreringen har branschorganisationen Mobility Sweden flera gånger beskrivit privatmarknaden för elbilar som “iskall”. Men där tittas det endast på registreringen av nya bilar. På begagnatmarknaden ser det annorlunda ut. Under det tredje kvartalet ökade försäljningen av begagnade elbilar med 78 procent, jämfört med samma tidsperiod förra året. Det visar nya siffror som tagits fram av Kvdbil och nu presenteras av 2030-sekretariat, som arbetar för målet att vi ska ha en fossilfri fordonsflotta år 2030.

– Bilden att elbilen är död på privatmarknaden är fel – många väljer helt enkelt en bättre begagnad elbil istället för att köpa en ny. Det är bra för hushållskassan, positivt för klimatet och hjälper Sverige att nå klimatmålen som försvårats av att så många laddbara bilar lämnat landet som begagnade, säger Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet.

Mellan juli och sista september såldes det 330.000 begagnade bilar i Sverige. Av dem var 17.621 helt eldrivna modeller, vilket gör att elbilarna står för 5,3 procent av alla begagnade bilar som säljs i landet. För ett år sedan stod de för 3 procent av begagnatmarknaden.

Försäljningen av begagnade bensin-, diesel-, etanol- och gasbilar minskade alla under det tredje kvartalet. Förutom elbilarnas ökning på 78 procent ökade också försäljningen av begagnade laddhybrider med 29 procent under tidsperioden.

– Vi hade inte sett de här volymerna om inte konsumenterna uppfattade begagnade elbilar som ett attraktivt alternativ. Teknisk mognad och sjunkande priser har gjort begagnade elbilar till ett realistiskt och eftertraktat val för en bredare grupp bilköpare, säger Daniel Odsberg som är försäljningschef på Kvdbil som tagit fram statistiken.

Sedan den 20 augusti i år kan den som byter en bil med förbränningsmotor ansöka om en skrotningspremie på 10.000 kronor. Den gäller då både för nya och begagnade elbilar, samt vid köp eller leasing. Men det är knappast skrotningspremien som ligger bakom ökningen av intresset för begagnade elbilar.

– Under skrotningspremiens första månad delades 28 premier ut. Nästan ingen går direkt från skrotbil till elbil, så premien måste vidgas för att få tydligare effekt och vi har återkommande föreslagit regeringen hur det skulle gå till, säger Mattias Goldmann.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: