Elbilen logo Meny

Nya uppgifter kring Volkswagens kommande små elbilar

Volkswagenkoncernen vill lansera tre elbilar med ett pris på mellan 200 000 och 250 000 kronor de närmsta åren.
Det skriver branschtidningen Automotive News och vacker därmed åter förhoppningen om de efterlängtade modellerna ID.1 och ID.2.
Men först ut av de så kallade “Small EV” är enligt tidningen ingen Volkswagen utan en Skoda som uppges få namnet Elroc. Modellen ska lanseras under 2024 med ett pris knappt under 200 000 kronor.
Den ska sedan få sällskap av en småbil från SEAT med namnet Acandra samt till slut en modell från Volkswagen kallad ID.1 som kommer 2025, enligt tidningen.
Först två år senare planeras en ID.2 som ska vara något större i form av en liten SUV eller CUV.
Ända sedan Volkswagen drog ingång sin satsning med elbilar och MEB-plattformen har det talats om en billig “folkelbil” med en prislapp på omkring 200 000 kronor.
När ID.3 fortfarande gick under konceptnamnet ID Neo ryktades det om möjligheten med en instegsmodell som skulle få just det priset.
Så blev inte fallet, och hoppet om en billig folkelbil förflyttades till ryktena om modellerna ID.1 och ID.2.
För att lyckas med sitt mål om att 70 procent av försäljningen ska utgöra av elbilar år 2030 i Europa krävs det att Volkswagenkoncernen tar fram en elbil med ett lägre pris än dagens ID.3 och ID.4.
Spekulationerna kring den eller de mindre modellerna på MEB-plattformen har varierat de senaste åren.
Först hette det att de skulle utvecklas av SEAT, men det uppdraget drogs tillbaka.
Ett tag hette det att utvecklingen av “Small EV” skulle ske i Kina genom Volkswagens dotterbolag Anhui där.
Sen verkade det som att den spanska tillverkaren återigen fått förtroende att ta fram en elektrisk småbil. Tidigare i år lovade också SEAT-chefen Wayne Griffiths en “elektrisk stadsbil” med ett pris på max 250 000 kronor.
Uppgifterna i Automobile News pekar på att Skoda nu kommer vara först ut men en mindre modell på MEB-plattformen. Det betyder att utvecklingen av koncernens lilla elbil nu ligger hos dem.
Tillverkningen av alla de olika småbilarna ser däremot ut att gå till SEAT:s fabriker i Spanien.
Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-08-07