Nytt bolag ska förverkliga solcellsbilen Lightyear 2
Carl Undéhn
21 feb 2023
I januari meddelade nederländska Lightyear oväntat att tillverkningen av solcellsbilen Lightyear 0 stoppas. Bilen hade då varit i produktion knappt två månader hos finska Valmet.
Som orsak angavs att företaget vill fokusera på utvecklingen av nästa modell, Lightyea 2. Också den ska få solceller i karossen men är till skillnad från Lightyear 0 tänkt att bli en volymmodell med ett pris kring 450 000 kronor.
Frågorna kring om och hur de ska klara att utveckla den nya modellen är fortfarande är fortfarande många. Men nu kommer ett första steg.
Lightyear ska ha fått in pengar från investerare för att kunna grunda ett nytt bolag som helt ska ägna sig åt utvecklingen av Lightyear 2.
– Jag är lättad över att vi kunde göra denna nystart möjlig genom att samla in 8 miljoner euro på en dag från investerare som har varit delaktiga i detta äventyr från första början, säger investeraren Arnoud Aalbersberg i ett uttalande publicerat av Lightyear.
Det ska vara han som på egen hand ordnat en runda för att samla in pengar från investerare som nu samlas i vad som kallas Individual Investors Group, IIG. Syftet är att kunna fortsätta projektet med Lightyear 2.
– Jag sträckte ut min hand för tre veckor sedan, eftersom jag som Lightyear-investerare var allvarligt oroad över konkursen och om det skulle bli något kvar av företaget. Det började som en Whatsapp-grupp, som snart utökades till 30 personer, säger Arnoud Aalbersberg till nederländska Quote.
Men ännu kvarstår en del frågor. När tillverkningen av Lightyear 0 lades ned sattes även det företag som hållit i produktionen i konkurs. Genom det skulle själva företaget Lightyear och tekniken de utvecklat kunna fortsätta sitt arbete med nästa bil.
Tekniken de utvecklat ska nu överlåtas till det nya bolaget som en slags pant för de som investerat i det. Samtidigt pågår fortfarande förhandlingar kring konkursen av det företag som stod för den operativa delen.
I slutändan kan grundarna av Lightyear, ett projekt som startades av studenter på Eindhovens tekniska universitet, komma att förlora en del av kontrollen av företaget.
– Det finns ingen struktur ännu, vi arbetar på det nu. I det nya Lightyear måste vi också titta mycket noga på vem som ska driva det, säger Arnoud Aalbersberg och lägger till:
– Vi vill ha de bästa personerna på den bästa platsen. Grundarna kommer också att ha en roll i det nya Lightyear för att förverkliga sin vision.
När det nya bolaget kommit i gång är planen att ta fram en fungerande prototyp av Lightyear 2 inom 18 månader. För att lyckas med det behövs det enligt Arnoud Aalbersberg ytterligare ”40-45 miljoner Euro”.
Men det räcker inte på långa vägar för att förverkliga planerna.
– I den tredje fasen går vi mot massproduktion av Lightyear och behöver över ytterligare en miljard, säger Arnoud Aalbersberg