Elbilen logo Meny

OKQ8 och Skellefteå Krafts planer på 800 snabbladdare anmält till Konkurrensverket

Strax innan jul 2020 kom en nyhet som bjöd på en tidig julklapp för Sveriges elbilister. OKQ8 och Skellefteå Kraft presenterade planerna på att tillsammans bygga 800 snabbladdare i Sverige under de kommande sex åren. Ytterligare 300 ska byggas i Danmark och satsningen innebär att OKQ8 och Skellefteå Kraft blir ledande inom snabbladdning i Sverige. Dessutom ska det uteslutande handla om el från förnyelsebara källor.

Snabbladdarna ska ha en effekt på 150 kW och utbyggnaden är tänkt att ta fart nu i höst. Sen ska det gå fort och under nästa år är planen att öppna en ny station i veckan.

Men nu har det uppstått ett hinder på vägen. Konkurrensverket har tagit emot en anonym anmälan som menar att utbyggnaden bidrar till en snedvridning av konkurrensen.

– Vi har fått in en anmälan och tittar nu på om vi ska gå vidare med den, bekräftar Per Jonsson på Konkurrensverket.

Samarbetet går ut på att Skellefteå Kraft sätter upp laddstationer vid 400 mackar från OKQ8 i både Sverige och Danmark. Inför att Skellefteå Kommunfullmäktige skulle rösta om planerna i januari i år presenterades det av Skellefteå Kraft som en stor möjlighet. Antalet elbilar förväntas öka kraftigt och samarbetet med en stor aktör som OKQ8 skulle innebära en affärsmöjlighet för bolaget. Kommunfullmäktige röstade för planerna.

Problemet i upplägget är enligt anmälan att Skellefteå Kraft är ett kommunalt bolag utan vinstkrav. Genom det kan de erbjuda villkor som privata aktörer inte kan göra. Som ett av Sveriges största kommunala elbolag med egna anläggningar för vind- och vattenkraft samt egna elnät menar anmälaren att Skellefteå Kraft kan leverera el och tjänster till underpris åt den privata partnern OKQ8.

Det, menar anmälaren, kan göra att andra privata aktörer drar sig för att investera i snabbladdare vilket skulle hämma både utvecklingen och konkurrensen.

I anmälan hänvisas bland annat till att investeringskostnaden per laddpunkt ligger omkring 30 procent lägre än vid jämförbara projekt.

– Det handlar om att Skellefteå Kraft är ett kommunalt bolag som ger sig in på en marknad med konkurrens. Andra liknande fall brukar annars handla om till exempel kommunala gym eller kommunal utbyggnad av bredband, säger Per Jonsson på Konkurrensverket och menar att det nu rör sig om en betydligt större investering som innefattar verksamhet i både Sverige och Danmark.

Skellefteå Kraft säger att de precis har hört att det kommit in en anmälan och därför inte kan uttala sig om vad det direkt innebär.

– Vi har sett att det kommit in ett ärende till Konkurrensverket men det är så mycket som jag känner till i dagsläget. Någon annan information har jag tyvärr inte just nu, säger Patrik Grantås som är affärsområdeschef på Skellefteå Kraft.

Patrik Grantås, marknadschef Skellefteå Kraft.

Om det har någon eventuell påverkan på planerna kan han därför inte uttala sig om. Den första stationen är tänkt att öppna i höst och enligt Patrik Grantås är planeringen i full gång inför det.

– Vi gör ju alltid väldigt noggranna analyser innan vi ger oss in i det här bitarna så det känner jag mig väldigt trygg med, säger han.  

En avgörande fråga enligt anmälan är alltså vad kostnaden blir för att ladda på Skellefteå Krafts snabbladdare hos OKQ8. Hamnar det för lågt kan det handla om ett ”underpris” på grund av snedvriden konkurrens. Men priset per kWh har ännu inte avslöjats.

– Det är inte officiellt än. Det kommer komma lite längre fram, säger Patrik Grantås

Elbilen har sökt OKQ8 för en kommentar utan framgång.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-06-17