Olika reaktioner på EU-undersökning av kinesiska elbilar
Carl Undéhn
9 okt 2023
Kinesiskt tillverkade elbilar som säljs i Europa kan innebära orättvisa konkurrensfördelar, menar EU. Orsaken uppges vara statliga subventioner i Kina som gör att bilar som byggs där kan säljas billigare än elbilar tillverkade i Europa. Kommissionen har därför inlett en undersökning av importen som eventuellt kan leda till strafftullar på elbilar ”Made in China”.
Det gäller alltså inte bara kinesiska märken utan även andra som tillverkar bilar där. Till exempel Tesla, Polestar och snart även Cupra och Volvo. Även BMW bygger elsuven iX3 i Kina och den tyska tillverkaren uttrycker nu oro för EU:s undersökning.
Blir resultatet av den strafftullar på kinesiskt tillverkade elbilar räknar BMW:s finanschef Walter Mertl med en motreaktion ”som en bumerang” i form av strafftullar på bilar från EU i kina, säger han till tyska medier. Samtidigt skulle en sådan situation gynna de biltillverkare som inte bygger bilar i Kina, menar han.
EU-kommissionen har skickat ut frågeformulär till de som har tillverkning i Kina. I det ska tillverkarna svara på frågor kring kostnader kring produktionen. För BMW:s del handlar det då inte bara om iX3 utan även den nyligen visade nya generationen av eldrivna Mini Cooper, som tillverkas i samarbete med kinesiska Great Wall Motors.
Andra toner kommer från kinesiska BYD. De ser inte EU:s undersökning som något hot och har inga planer på att bromsa sin expansion på den europeiska marknaden.
– Vi är ett börsnoterat företag som måste drivas med transparens och vara öppna för att dela information. Så vi oroar oss inte för eventuella utredningar som pågår i Europa, säger företagets vice vd Stella Li enligt branschtidningen Automotive News.
Från officiellt håll har det kommit kraftig kritik från Kina mot EU:s undersökning. Landets handelsdepartement beskriver beslutet som ett protektionistiskt tilltag från EU för att skydda sin egen industri. Resultatet skulle enligt Kina endast leda till ökade problem i leveranskedjorna, vilket i slutändan skulle drabba europeiska tillverkare negativt.