Över 1 000 förbokningar hittills för att rädda solcellsbilen Sion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2022

Solcellsbilen Sion från tyska Sono Motors har försenats flera gånger. Nästa år skulle det till slut vara dags för produktionen att dra igång hos finska Valmet. Men i början av december kom start up-bolaget med dåliga nyheter.

Oro på finansmarknaden och svårigheter att få in de pengar som företaget räknat med hotar nu hela projektet med solcellsbilen. I ett sista försök att rädda bilen och få igång tillverkningen startades kampanjen ”#saveSion”.

Får de in 3 500 förbokningar med en reservationskostnad på 3 000 Euro på 50 dagar går de vidare med projektet.

”Om vi inte lyckas slutföra kampanjen med framgång planerar vi att fokusera på vår attraktiva solcellsverksamhet, som är betydligt mindre kapitalintensiv”, skrev Sono Motors då.

Nu meddelar de att kampanjen hittills har lett till över 1 000 nya förbokningar. I skrivandets stund är antalet uppe i 1 154 exemplar enligt företagets hemsida och kampanjen avslutas om en månad.

Att just december kanske inte är den bästa månaden för att marknadsföra en solcellsbil har de också tänkt på. För att öka intresset för Sion släpper Sono Motors också resultatet från ett vintertest av bilens solceller som ska ha genomförts de senaste veckorna.

Under de dåliga förutsättningarna i “månaden med minst dagsljus” ska Sion ha kunnat ladda 28 kilometers räckvidd i veckan.

Var testet genomfördes nämns inte, men förmodligen i eller kring hemstaden München. Den genomsnittliga solinstrålningen där är vad företaget utgår ifrån när de säger att solcellerna i bilens kaross kan ge upp till 112 kilometers räckvidd i veckan.

Fortsatta frågetecken kring tillverkning av Sion

De senaste resultaten från mörka vinterdagar ska enligt Sono Motors bekräfta deras egna beräkningar att Sion kan ladda upp till 580 mils räckvidd under ett helt år. I alla fall i München och förutsatt att bilens solceller vissa dagar kommer upp i sin peakeffekt som då ska bidra med upp till 245 kilometers räckvidd i veckan.

Den produktionsfärdiga versionen av Sion presenterades i somras, då det ännu såg ut som att serietillverkningen var nära att dra igång.
Förutom 456 solceller i den 4,5 meter långa karossen har bilen ett LFP-batteri på 54 kWh som ska ge Sion en räckvidd på 30 mil. Snabbladdning är möjligt med upp till 75 kW och ombordladdaren är på 11 kW.

Drivningen sker på framhjulen med en elmotor som ger 163 hästkrafter, ett vridmoment på 270 Nm och en toppfart 140 km/h.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!