/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-GLB05.jpg)
Över 60 mils räckvidd och plats för sju – det kostar Mercedes GLB
Carl Undéhn
8 dec 2025
För några veckor sedan släppte Mercedes bilder som visade den nya elsuven GLB nedfrusen under vintertest med ett tjockt lager snö och is som dolde karossen. Innan dess har vi fått se bilen med maskering, men nu har både det och snön plockats bort när Mercedes presenterar detaljerna kring nya GLB with EQ Technology. Precis […]
För några veckor sedan släppte Mercedes bilder som visade den nya elsuven GLB nedfrusen under vintertest med ett tjockt lager snö och is som dolde karossen. Innan dess har vi fått se bilen med maskering, men nu har både det och snön plockats bort när Mercedes presenterar detaljerna kring nya GLB with EQ Technology.

Precis som tidigare versioner av GLB med förbränningsmotor ska modellen även med eldrift vara en praktisk suv med räta linjer i karossen för att skapa så mycket plats som möjligt på insidan. Det gäller även för den eldrivna versionen, även om det nu hittas något mjukare linjer. I fronten hittas en markerad sluten grill med Mercedesstjärnor och ovanför den en ljusramp mellan de främre strålkastarna.

På längden mäter GLB 4,73 meter och går att få med plats för fem eller sju personer med tre bänkrader. Beroende på utförande sväljer bagaget då 540 liter när fem platser används eller 480 liter om sju platser används. Med fällda säten går det att få in upp till 1.715 liter med fem säten eller 1.605 liter med sju säten. Under huven fram hittas också en frunk på 127 liter. Både den bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versionen som nu lanseras kan dra släp på upp till 2 ton.

Grundtekniken är samma som hos sedanen CLA (läs vår provkörning här), alltså den nya MMA-plattformen som kommer med 800-volts teknik och gör det möjligt att snabbladda med upp till 320 kW. Med det kan batteriet på 85 kWh – också det samma som hos CLA – fyllas från 10 till 80 procent på 22 minuter. Ytterligare en likhet med CLA är att bilen i sitt grundutförande endast kan ladda vid laddstolpar med en spänning på 800 volt. Den som vill kunna använda laddstolpar med en spänning på 400 volt, till exempel de från Teslas laddnätverk med Superchargers, måste kryssa i ett tillval så att det ingår en omvandlare från 800 till 400 volt. Priset för det har inte meddelats.

Ombordladdaren är på 11 kW som standard, men det går att få 22 kW som tillval, och GLB är förberedd för Vehicle to Home (V2H) för att driva huset med bilens batteri och på sikt även Vehicle to Grid (V2G) som gör det möjligt att mata tillbaka el till elnätet.
Med bakhjulsdrift heter modellen GLB 250+ och har då en elmotor på bakaxeln med en effekt på 200 kW (272 hästkrafter) och ett vridmoment på 335 Nm. Räckvidden anges här till 63,1 mil. Det kommer även en fyrhjulsdriven version som då heter GLB 350 4MATIC där de dubbla elmotorerna har en gemensam effekt på 260 kW (354 hästkrafter) och ett vridmoment på 515 Nm. Batteriet är här samma som med bakhjulsdrift och med drivning på alla hjul minskar räckvidden något till 61,4 mil.

Båda versioner kan beställas nu. Bakhjulsdrivna GLB 250+ kostar från 619.000 kronor och fyrhjulsdrivna GLB 350 4MATIC börjar på 659.000 kronor. Det innebär att prispåslaget för GLB jämfört med nyligen lanserade Mercedes CLA Shooting Brake är 4.000 kronor för både versionerna med bak- och fyrhjulsdrift. Datum för leveransstart har inte meddelats.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMErcedes-CLAwebb08.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMercedes-CLA-Shooting-Brake02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLiten-G-klass.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-GLB-vintertest02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4201.webp)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FPorsche-Taycan-4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FCircle-K-1000-laddplatser.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FElbilen-10-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FTesla-Model-3-Standard01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2Fekonomi_begagnat-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FEV-Clinic01.jpg)