/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FPeugeot-E208-GTI-03.jpg)
Peugeot återupplivar GTI-namnet – nu som elbil
Carl Undéhn
16 jun 2025
Med en klassiker som 205 GTI på meritlistan är det lite konstigt att Peugeot inte haft någon modell med GTI-beteckning de senaste åren. Men det ändras nu när E-208 kommer som GTI-modell. Att det var på gång bekräftades av Peugeots chef Alain Favey tidigare i år. Passande nog presenterades E-208 GTI under årets upplaga av 24-timmarsloppet på Le Mans.
Peugeot trycker på arvet från klassiska 205 GTI och på samma sätt ska nu elbilen E-208 GTI bjuda på en sportig körupplevelse i en kompakt förpackning. Den 4,06 meter långa E-208 har i GTI-utförande sänkts med 30 millimeter och fått skärmbreddare som ökar måtten med 56 millimeter fram samt 27 millimeter bak.

Elmotorn på framhjulen har en effekt på 206 kW (280 hästkrafter) och ett vridmoment på 345 Nm. Med det går 0–100 km/h på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h. Batteriet är samma som tidigare, alltså på 54 kWh som här ger bilen en räckvidd på 35 mil. Även snabbladdning med upp till 100 kW känns igen och att ladda från 10 till 80 procent tar en halvtimme.
Peugeot E-208 GTI står på 18-tumsfälgar med sju stora öppningar som både ska vara en blinkning till äldre fälgdesign hos 205 GTI, samt bidra till att kyla bromsarna. Bromsskivorna på framhjulen är på 355 millimeter och är utvecklade av teamet hos Peugeot Sport och bromsoken är naturligtvis rödmålade. Inslag av rött hittas också i mängder på insidan för att understryka sportigheten och hela bilen går att få i en exklusiv röd lack.

ESP-systemet har ett särskilt sportläge där alla assistanssystem avaktiveras. För att då verkligen på egen hand ha hand om bilens beteende på vägen ska också styrningen ha kalibrerats för en mer direkt körkänsla.
Säljstarten är planerad till senare i år, men det finns ännu inga uppgifter om svenskt pris eller lanseringsdatum. Vanliga E-208 kostar från 359.900 kronor.