/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPeugeot-Polygon-2025-01.jpg)
Peugeot Polygon – första bild på koncept av ny E-208
Carl Undéhn
5 nov 2025
Peugeot har de senaste åren presenterat några koncept med mer eller mindre extrem design. Nu är det dags att lägga ännu ett på listan när vi får se den första bilden av konceptet Polygon som ska ge en inblick i den kommande nya generation av Peugeot 208. Att serieversionen blir en mer nedtonad variant är […]
Peugeot har de senaste åren presenterat några koncept med mer eller mindre extrem design. Nu är det dags att lägga ännu ett på listan när vi får se den första bilden av konceptet Polygon som ska ge en inblick i den kommande nya generation av Peugeot 208.
Att serieversionen blir en mer nedtonad variant är det nog ingen som tvivlar på. Mer intressant är därför vad konceptet avslöjar om hur nya Peugeot E-208 kommer att bli. Den nya versionen kommer bli den första modellen som använder Stellantis plattform STLA Small. Med den är det visserligen möjligt att bygga bilar med olika typer av drivlinor, men jämfört med plattformen som nuvarande Peugeot E-208 använder är STLA Small mer optimerad för eldrift.
De korta överhängen hos konceptet samt mer plats på insidan är alltså något som högst troligen kommer leva kvar. Det samma gäller konceptets grundform som med linjer som är en minimalistisk tolkning av Peugeot 208.
STLA Small kommer även användas av en ny generation av Opel Corsa och det har sagts att den endast kommer som helt eldriven modell. Nya Peugeot 208 väntas däremot precis om idag erbjudas med olika drivlinor.
Vi får ännu inte se insidan av Polygon, men Peugeot bekräftar att den fyrkantiga ratten Hypersquare som visades med konceptet Inception även används för att styra Polygon. Då utan mekanisk koppling till hjulen eftersom Polygon har steer by wire-teknik.
Några detaljer kring eldrivna Peugeot E-208 eller andra modeller på plattformen STLA Small har ännu inte meddelats. Då plattformen gör det möjligt at använda större batterier än de 52 kWh som Peugeot E-208 har idag väntas räckvidden öka från de drygt 40 mil som modellen tar sig på en laddning idag. För att möta konkurrensen från bland annat Volkswagenkoncernen som är på väg att lansera mindre elbilar med ett pris från 25.000 euro (omkring 270.000 kronor) väntas nya Peugeot E-208 även få ett lägre pris än de 409.900 kronor som modellen börjar på idag.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)

/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-C10-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FPeugeot-e-209-New-2023-3.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FIBIS-Stelantis-Peugeot-E-3008.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FPeugeot-E-308-2025-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FOpel-Mokka-GSE03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPolestar-4-Google-Lane.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FBMW-Neue-KLasse-Debrecen01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FHilux01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FTesla-Elon-Musk01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolvo-ES90-fabrik01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FSeat-Martorell01.jpg)