Peugeot presenterar framtida designspråk med konceptet Inception
Carl Undéhn
6 jan 2023
Peugeot hade redan hintat om att de skulle ge en inblick i märkets framtida elbilar under den pågående elektrnokmässan CES i Las Vegas. Nu har konceptet Inception avtäckts som visar att det franska märket har en hel del annorlunda och futuristiska idéer på gång.
Det blir möjligt genom att Peugeot här, till skillnad från tidigare, kunnat skapa Inception som en elbil från grunden.
Som en konceptstudie kommer Inception inte sättas i produktion. Intressanta är ändå de tekniska detaljerna som visar vad vi kan vänta oss hos kommande bilar från både Peugeot och övriga märken inom Stellantiskoncernen, till exempel Citroën, Opel, Fiat, Jeep och RAM.
Inception baseras enligt Peugeot på en av de fyra ”BEV-by-design”-plattformarna från Stellantis. De har tidigare presenterats under namnet STLA och ska kunna användas för allt från små stadsbilar från till exempel Fiat till stora pickuper från RAM för den amerikanska marknaden.
I det här fallet anvnds STLA Large och med det har Inception ett 800-voltssystem för snabb laddning. Hur hög effekt som är möjligt nämns inte, men på endast fem minuter går det att ladda 15 mils räckvidd. Inception ska även kunna ladda trådlöst genom induktion.
Batteriet är på 100 kWh och med en låg förbrukning på 1,25 kWh per mil anges räckvidden till 80 mil. Trots den låga förbrukningen ska de båda kompakta elmotorerna på fram- och bakaxeln ge en gemensam effekt på 500 kW, eller 680 hästkrafter.
0-100 km/h ska vara avklarat på under tre sekunder.
Men framför allt handlar Inception om Peugeots kommande design. Den femeter långa och endast 1,34 meter höga sedanen har saknar en normal motorhuv. I stället sitter förare och passagerare i en sju kvadratmeter stor glaskupa som sträcker sig från fronten hela vägen till den spetsiga baken. För att du inte ska bli grillad av solen på sommaren är glaset behandlat med en glasering som filtrerar ljuset.
Under glaskupan hittas en luftig interiör med olika inslag av designelement som oftast bygger på en triangel. Sätena är en ett sluttande plan med triangelformade sittdynor som ser ut att ge förare och passagerare en nästan liggande sittställning. Artificiell intelligens ska känna igen vem som sätter sig i bilen och kunna anpassa interiören.
Och om och Tesla valde en ovanlig väg när de introducerade den avkapade yoke-ratten i Model S och Model X tar Peugeot nu begreppet ”annorlunda ratt” till helt nya nivåer.
Hos Inception har den formen av en tjock, rektangulär platta med fyra runda öppningar för att greppa med tummarna. Ratten är också utan mekanisk koppling och använder i stället elektronisk stryrning med steer by wire, något vi tidigare sett hos Lexus RZ450e. Det ska ge mer exakt styrning och mindre behov av att vrida runt ratten.
Hur mycket av de nya designinslagen vi kommer få se i Peugeots kommande elbilar åtrstår att se.