Elbilen logo Meny

Peugeot vill vara ”elektrifierade” om två år

Peugeot presenterade nyligen en omarbetad version av sin logotyp tillsammans med kampanjen ”Lions of the future”. Med de vill de säga att både Peugeot själva och dess kunder är progressiva och ”moderna lejon”.

Däremt nämndes ingen ny satsning i omställningen till eldrift. Istället upprepades företagets tidigare mål om att 80 procent av bilarna sålda i Europa ska vara ”elektrifierade” innan årets slut.

Nu meddelas en ny målsättning för år 2023 som som även lämnar en del dörrar öppna för att kunna använda olika tekniker.

Till år 2023 vill Peugeot erbjuda vad de kallar ett ”100 procent elektrifierat” utbud. Det ska alltså inte förväxlas med att Peugeot endast kommer tillverka elbilar redan om två år.

Snarare handlar det om att alla modeller med bensin- eller dieselmotor ska vara utrustad med minst ett 48-volts hybridsystem till senast 2023.

Därmed håller Peugeot kvar vid sitt koncept ”Power of Choice” som innebär att kunder kan välja mellan olika drivlinor och varierande grad av elektrifiering i deras modeller.

I dagsläget finns flera av Peugeots modeller som laddhybrider och SUV:en e-2008, den mindre e-208 samt transportbilarna e-Partner och e-Expert med eldrift på den svenska marknaden. Senare i år ska Peugeot lansera en eldriven version av transportbilen Rifter i familjeutförande, precis som syskonmärkena inom PSA-koncernen Opel och Citroën har gjort med modellerna e-Cargo och e-Berlingo.

Utöver person- och transportbilar ser Peugeot även sina elektriska cyklar och skotrar samt bildelningstjänsten Free2Move som viktiga inslag i deras elektriska strategi.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-12