Elbilen logo Meny

Polestar 3 blir mer kraftfull än Volvos eldrivna XC90

Nästa år ska Polestar 3 både börja tillverkas och lanseras. Först ut är den amerikanska marknaden och ännu har vi inte sett mer än en bild som visar en bil övertäckt av ett vitt skynke.

Polestar beskriver modellen som en ”aerodynamisk, helt elektriska prestanda-SUV” och under det vita skynket går det att ana en kaross med en något sluttande taklinje.

Delvis därför blir det heller ingen sjusitsig elsuv med tre sätesrader. Det bekräftar Polestars vd Thomas Ingenlath i en intervju med det amerikanska magasinet Car and Driver.

– Jag har inget emot tre sätesrader generellt, säger han till tidningen och fortsätter:

– Med två rader ger det mer möjligheter att ge bilen den där aerodynamiska taklinjen, det gör det möjligt att trycka på ytan mellan första och andra raden vilket verkligen ger den andra sätesraden en lyxig känsla, säger Thomas Ingenlath.

Både Polestar 3 och Volvos kommande eldrivna version av XC90 ska byggas i Volvos amerikanska fabrik i North Carolina. De båda modellerna kommer säkert dela en hel del teknik, men Thomas Ingenlath lovar att Polestars elsuv kommer sticka ut.

Bland annat genom att Polestar 3 kommer erbjudas i en mer kraftfull version än vad som blir fallet med eldrivna XC90.

Hur kraftfull eller några andra detaljer kring drivlina och batteripaket avslöjar han inte. Endast att den precis som Polestar 2 kommer erbjudas med alternativen single- och dual motor för bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och mer effekt.Tidigare obekräftade uppgifter har pekat på att Polestar 3 får ett batteripaket på 120 kWh som ska ge en räckvidd på omkring 50 mil.

Bekräftar igen att Precept blir verklighet

Thomas Ingenlath passar även på att ge en liten känga till att bilbranschen idag domineras av suvar i olika slag.

– Jag tror verkligen på en värld där alla inte nöjer sig med endast en maträtt, det skulle vara så tråkigt. De flesta restauranger försöker erbjuda olika smaker och att vara ett märke som endast hade suvar vore hemskt för mig, säger han till tidningen.

Därför lovar han också att Precept, Polestars koncept på en sportbil, kommer att sättas i serieproduktion.

En stor del av utvecklingen av Precept sker hos företagets brittiska avdelning i Coventry. Nyligen meddelades att personalstyrkan där ska utökas från dagens 250 anställda till över 500 personer.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-14