/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FPolestar-3-MY2026-01.jpg)
Polestar 3 uppdateras – snabbare laddning, kortare räckvidd
Carl Undéhn
1 okt 2025
Efter att det nyligen meddelades att Volvo EX90 av årsmodell 2026 uppdateras kommer det inte som någon överraskning att nu även Polestar 3 uppdateras. De båda modellerna delar teknik med varandra och byggs också tillsammans i Kina och Volvos fabrik i USA. Så nu är det klart att Polestar 3 av årsmodell 2026 får 800-voltsteknik […]
Efter att det nyligen meddelades att Volvo EX90 av årsmodell 2026 uppdateras kommer det inte som någon överraskning att nu även Polestar 3 uppdateras. De båda modellerna delar teknik med varandra och byggs också tillsammans i Kina och Volvos fabrik i USA.
Så nu är det klart att Polestar 3 av årsmodell 2026 får 800-voltsteknik för snabbare laddning. Med det ökar laddeffekten från tidigare 250 kW till att nu klara upp till 350 kW. Tiden för att ladda från 10 till 80 procent minskar då med 25 procent och är nu avklarad på 22 minuter. Samtidigt ändras namnen på de olika versionerna och med det även både drivlina och batterier.

De sistnämnda kommer från kinesiska CATL och hos den bakhjulsdrivna versionen, som nu heter Polestar 3 Rear Motor, hittas ett mindre batteri på 92 kWh, jämfört med tidigare då det var på 111 kWh. Med det minskar räckvidden från tidigare 70,6 mil till att nu vara på 60,4 mil. Batteriet på 92 kWh kan också laddas med som mest 310 kW. Motorns effekt har ökat från tidigare 220 kW (299 hästkrafter) till att nu ha en effekt på 245 kW (333 hästkrafter) och 0–100 km/h är avklarat på 6,5 sekunder. Tidigare gjordes sprinten på 7,8 sekunder.
Den tidigare fyrhjulsdrivna versionen Polestar 3 Long Range Dual Motor heter nu kort och gott Polestar 3 Dual Motor. Effekten hos de dubbla elmotorerna har ökat från tidigare 360 kW (489 hästkrafter) till 400 kW (544 hästkrafter). Med det kortas tiden från 0–100 km/h från 5 sekunder till 4,7 sekunder. Även här har kapaciteten hos batteriet minskat från tidigare 111 kWh till att nu vara på 106 kWh. Räckvidden är däremot i det närmaste oförändrad och anges till 63,5 mil. En orsak till det hittas i att Polestar uppger att de har lyckats öka effektiviteten hos arkitekturen som ska ge en ökning i räckvidd på 6 procent, enligt WLTP. Bland annat kopplas den främre motorn nu ur när den inte behövs, som hos Polestar 2.

Toppversionen heter Polestar 3 Performance och här hittas en rejäl ökning av effekt från motorerna, från tidigare 380 kW (517 hästkrafter) till att nu vara 500 kW (680 hästkrafter). 0–100 km/h går på 3,9 sekunder, jämfört med 4,7 sekunder hos tidigare Polestar 3 Long Range Dual Motor med Performance-paketet. Här hittas samma batteri på 106 kWh som hos Dual Motor-versionen och räckvidden för Polestar 3 Performance anges till 59,3 mil. Tidigare hade Performance-versionen en räckvidd på 56,7 mil.
Precis som Volvo EX90 får även Polestar 3 processorn NVIDIA DRIVE AGX Orin, som ska ha mer än åtta gånger högre beräkningskraft än den tidigare processorn. Det är en nyhet som även nuvarande ägare av Polestar 3 får ta del av genom en gratis uppdatering av hårdvaran som är planerad att dra igång i början av nästa år.
Från och med modellår 2026 ändras också en del av tillvalspaketen. I klimatpaketet ingår bland annat uppvärmda säten bak, ratt och torkarblad. I det nya paketet Prime slås paketen Plus, Pilot och Klimat ihop till ett. Det erbjuds även en ny karossfärg kallad Storm, som är en grå nyans som ersätter den tidigare färgen Thunder.
Uppdaterade Polestar 3 kommer först erbjudas i Storbritannien. När Polestar Sverige börjar sälja den nya versionen och hur priserna påverkas har ännu inte meddelats. Polestar 3 kostar i dag från 890.000 kronor.