Elbilen logo Meny

Polestar 5 får svenskutvecklad drivlina med 884 hästkrafter

Idag delar Polestar 2 mycket teknik med släktingarna Volvo XC40 och C40. Men att Polestar ville stå på egna ben blir mer och mer tydligt. Om skillnad hittills legat mycket i designspråket kommer den i framtiden även hittas i tekniken.

Polestar har redan sagt att sedanen Polestar 5 får en egenutvecklad plattform med ett chassi i epoxlimmad aluminium som ska sänka vikten och förbättra köregenskaperna. Under midsommarhelgen visas en körbar prototyp av bilen upp under festivalen Goodwood Festival of Speed i södra England. Inför det får vi nu får vi veta att Polestar 5 även får en i Sverige egenutvecklad drivlina.

Med en hel del kraft.

Polestar 5 får en elmotor på varje axel som tillsammans ger en effekt på hela 884 hästkrafter och ett vridmoment på 900 Nm.

– Den nya drivlinan vi jobbar på kommer att höja ribban till en ny nivå hos våra prestandabilar. Kombinationen med en stark förmåga inom utveckling av elektriska motorer och landvinningar inom plattformsteknik med låg vikt, leder till verkligt enastående körglada bilar, säger Jörg Brandscheid som är utvecklingschef hos Polestar.

Vi får också veta att Polestar 5 kommer kunna ladda snabbt tack vare en 800-voltsarkitektur. Vilken effekt som är möjlig avslöjas däremot inte.

I oktober visar Polestar sin nästa modell, Polestar 3, som kallas för en ”prestanda-SUV”. Med Polestar 5 ser det ut som att tillverkaren vill återkoppla ytterligare till Polestars ursprung som Volvos prestandamärke.

– Polestar 5 är ett projekt som definierar vårt företag. Bilens progressiva design och avancerade teknik sätter tonen för Polestars framtid. Vi har fantastiskt begåvade människor i vårt team som gör att vi kan skapa verkligt ikoniska elbilar, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

Polestar står också precis inför en lansering på Nasdaq-börsen. Genom det vill Polestar få in mer kapital för att expandera till fler marknader och sälja 290 000 bilar om året 2025 – en tiodubbling från de 29 000 som såldes förra året.

Nedan ett smakprov på när prototypen av Polestar 5 kör vid Goodwood.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-06-23