Porsche har hittat den perfekta batteristorleken

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2021

Lång räckvidd är alltid önskvärt när det kommer till elbilar. De modeller som bjuder på det, till exempel Mercedes EQS och Lucid Air, gör det till stor del tack vare stora batterier på över 100 kWh.

Häromveckan presenterade också Nio sin senaste modell ET5 som går att få med ett batteripaket på hela 150 kWh. Den ska då få en räckvidd på 100 mil. Det är också vad Mercedes lovar med konceptet EQXX, som presenteras nästa vecka. Hur stort batteripaket den får vet vi ännu inte. Men Mercedes har sagt att aerodynamiken ska spela en viktigare roll än batteriets storlek för att nå den efterlängtade räckvidden på 100 mil.

Att öka räckvidden genom att bygga in ett större batteripaket är nämligen inte någon universallösning. Större batteri ger både större vikt och kräver mer plats. Dessutom utgör batteripaketet idag en stor del av både priset och koldioxidavtrycket hos en elbil.

”Lagom är bäst”, heter det, och Porsche menar nu att de kommit fram till den perfekta avvägningen mellan prestanda, räckvidd och storlek på batteripaket.

100 kWh.

Det har Porsche kommit fram till genom att testa olika batteristorlekar på legendariska Nürnburgring i Tyskland. Visserligen endast i form av simuleringar, men resultatet visar ändå att just 100 kWh ger bäst resultat.

En Porsche Taycan Turbo S med ett batteripaket på 85,1 kWh klarade norra slingan på 7:39,5 minuter. När batteriets storlek minskades till 70 kWh sjönk också effekten då det gav ifrån sig mindre mängd ström.

Trots att vikten minskade med 109 kilo blev varvtiden 7:40,2 minuter. Även tiden från 0-100 gick snabbare tack vare den lättare bilen. Men samtidigt gjorde den minskade effekten att det dröjde åtta tiondels sekunder längre innan bilen var uppe i 200 km/h.

Med ett tyngre batteri på 100 kWh ökade varvtiden visserligen ytterligare till 7:42,4 minuter. Men alla kör ju inte Nürnburgring till vardags. Då är i stället tiden vid laddstolpen och den totala räckvidden två viktiga faktorer.

Sammanlagt visar Porsches undersökning alltså att ett batteripaket på 100 kWh ger optimal prestanda med bäst avvägd räckvidd.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: