Porsche miljardsatsar för tillverkning av eldrivna Cayman och Boxter
Carl Undéhn
23 feb 2022
Sett till försäljningssiffror lyckades Porsche redan vid det första försöket. Räknas både sedanen Porsche Taycan och Taycan Cross Turismo ihop såldes det över 40 000 exemplar förra året – fler än ikonen Porsche 911.
Elbilen var nyligen och provkörde den tredje version av elbilen, Taycan Sport Turismo, som ni kan läsa om i nästa nummer eller redan nu här.
Porsche ser ut att ha fått smak för eldrift och år 2025 räknar tillverkaren med att en tredjedel av försäljningen utgöras av helt eldrivna bilar.
För att uppnå det måste det ändå satsas mer än idag. Enligt uppgift till branschtidningen Automobilwoche investerar Porsche 500 miljoner Euro, omkring 5 miljarder kronor, sin huvudfabrik i Zuffenhausen utanför tyska Stuttgart.
Med det ska Porsche delvis ställa om fabriken för tillverkning av elbilar. Rent konkret handlar det om förberedelser inför tillverkningen av eldrivna versioner av modellerna Cayman och Boxter som ska börja tillverkas där 2023.
Det har ryktats ett tag om att de står på tur att få eldrift, men ännu har Porsche inte bekräftat det officiellt. Det är däremot att nästa elbil blir en elsuv i form av en eldriven Macan som lanseras nästa år.
Det blir den första modellen på den nya elbilsplattformen PPE som Porsche utvecklat i samarbete med Audi.
Enligt Automobilwoche ska PPE även vara basen till Cayman och Boxter med eldrift. Med mer fokus på effekt än räckvidd ska de båda sportbilarna få en förhållandevis kort räckvidd på 40 mil.